Semua pihak perlu tampil bantu mangsa terjejas banjir

Semua pihak perlu tampil bantu mangsa terjejas banjir

Kota Marudu: Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kota Marudu menyeru agar semua pihak tampil untuk menghulurkan bantuan kepada mangsa terjejas banjir, khususnya di daerah ini.

Ketua AMK Kota Marudu, Zaidi Jatil berkata, ia termasuklah bantuan dari segi makanan dan minuman kepada mangsa yang ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS).

“Seperti yang kita sedia maklum, daerah ini merupakan daerah yang terjejas teruk dengan banjir dimana seramai 4,789 mangsa daripada 1,731 ketua isi rumah (KIR) ditempatkan di 11 buah PPS setakat jam 4 petang tadi.

“Justeru, saya menyeru dan mengajak semua pihak untuk bersama-sama membantu mangsa yang terjejas khususnya dari segi makanan dan minuman yang menjadi antara keperluan para mangsa di PPS,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Dalam pada itu, beliau yang juga Ketua AMK Sabah berkata, pihaknya berharap agar pihak Kerajaan Negeri dan Persekutuan turut sama membantu mangsa yang terjejas banjir.

“Saya berharap agar pihak Kerajaan Negeri mahupun Persekutuan dapat membantu mangsa-mangsa banjir di daerah ini, termasuk Pitas melalui Bantuan Khas Tunai RM1,000 kepada setiap KIR.

“Kita faham ramai yang tidak dapat bekerja pada musim hujan ini ditambah lagi dengan banjir sudah tentu rakyat hilang pendapatan dan jika ada bantuan khas tunai dapatlah meringankan sedikit beban mangsa yang terlibat,” katanya.

Zaidi turut berkata, AMK Kota Marudu juga akan bersedia untuk menjadi sukarelawan dan memberi bantuan jika diperlukan.

Terdahulu, dalam lawatan ke beberapa PPS, Zaidi turut menyerahkan bantuan asas seperti air mineral, minuman kotak, biskut dan keperluan lain.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|