Bunyi letupan Selamatkan 20 sekeluarga

Bunyi letupan Selamatkan 20 sekeluarga

Kota Kinabalu: Bunyi kuat letupan cermin berjaya menyelamatkan empat beranak daripada hangus terbakar apabila kediaman mereka musnah dalam kejadian di Kampung Tanjung Aru Baru, di sini, awal pagi tadi.

Menurut salah seorang penghuni, Sani Sedong, 24, berkata, ketika kejadian, dia masih bermain permainan telefon pintar seorang diri di dalam bilik sambil menggunakan alat pendengaran ‘headphone’.

Bagaimanapun katanya, sebaik dikejutkan dengan dentuman kuat, dia terus melihat ke arah luar dari tingkap bilik tidurnya dan mendapati rumah jirannya sudah mula di mamah api.

Sani (kiri) bersama Juldin menunjukkan lokasi rumahnya yang musnah terbakar.

“Saya tersedar apabila dengar bunyi letupan kuat dari luar rumah dan sebaik melihat di tingkap, api membakar sebahagian besar rumah jiran selain kepulan asap mula memasuki ruang bilik sendiri.

“Saya terus menjerit dan kejutkan ibu, bapa dan adik-adik dan sepupu yang berada di dalam rumah untuk bangun menyelamatkan diri masing-masing,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Sani berkata, api merebak terlalu pantas sehinggakan tiada sebarang dokumen atau harta benda dapat diselamatkan.

Keluarga Sani bersama barang yang diselamatkan.

“Kami sekeluarga amat bersedih, sebelum ini kami sekeluarga terpaksa mengharapkan bantuan makanan kerana tidak dapat bekerja disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Tapi hari ini, kami kehilangan segalanya bukan saja tempat tinggal tetapi juga harta benda termasuk pakaian langsung tidak dapat diselamatkan,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi mangsa kebakaran Juldin Jun, 18, berkata, mereka sekeluarga turut dikejutkan dengan letupan dan jeritan kuat dari luar rumah.

Kelihatan api marak yang memusnahkan kediaman salah seorang mangsa dalam insiden kebakaran di Tanjung Aru, Kota Kinabalu, pagi tadi.

Katanya, sebaik tersedar, dia terus mengejutkan kedua ibu bapanya dan sembilan adik beradik untuk keluar daripada rumah ke tempat selamat.

“Api sudah terlalu dekat ketika itu. Malah lebih membimbangkan dua kereta yang diletakkan hanya beberapa meter dari rumah juga meletup dan terbakar.

“Apa yang terfikir hanya untuk menyelamatkan diri dan ahli keluarga lain. Walaupun sedih, tetapi saya bersyukur kerana semuanya selamat,” katanya.

Juldin berkata, mereka belum ada sebarang perancangan namun berharap akan ada pihak yang tampil membantu kesusahan yang dialami mereka sekeluarga.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 pagi itu, sebanyak 15 rumah dan lima kereta musnah terbakar.

Bagaimanapun, tiada sebarang kecederaan ataupun kemalangan jiwa dilaporkan.

– Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|