Penderma organ pertama tahun ini

Penderma organ pertama tahun ini

KOTA KINABALU: Bekas wartawan dan guru bahasa Inggeris, mendiang Kriscy Limjoon menjadi penderma organ pertama di Sabah bagi tahun ini.

Pengarah Kesihatan Negeri Sabah, Datuk Dr Arsits Sanna berkata, mendiang yang disahkan meninggal dunia akibat masalah perubatan dan pihak keluarga memaklumkan hasrat mereka untuk menderma organ bagi membantu pesakit lain memerlukan.

Jelas beliau, mendiang, 43,  mendermakan sepasang kornea yang berjaya ditransplan dan membantu memulihkan penglihatan dua pesakit lain.

“Mendiang berasal dari Kampung Domis Hungab, Penampang dan merupakan ibu kepada dua anak.

“Kriscy difahamkan pernah bertugas sebagai wartawan akhbar tempatan dan menjadi guru bahasa Inggeris di salah sebuah sekolah swasta di Sabah.

“Pihak keluarga mendiang menyifatkan beliau sebagai seorang berhati murni, periang tetapi tegas dalam menjalankan tugas…walaupun beliau tidak sempat mendaftarkan diri sebagai penderma organ, mendiang pernah berbincang dengan keluarga mengenai hasratnya untuk menderma organ, “katanya.

Menurut Arsits, JKNS mengucapkan takziah atas pemergian mendiang dan merakamkan penghargaan kepada keluarganya atas pendermaan berkenaan.

Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|