Cemburu dipercayai motif pembunuhan pemandu e-hailing

Cemburu dipercayai motif pembunuhan pemandu e-hailing

Kota Kinabalu: Kes pembunuhan seorang lelaki di Tawau dikaitkan dengan penahanan lapan pegawai dan anggota Pasukan Kawalan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) dipercayai bermotifkan cemburu.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Idris Abdullah berkata, setakat ini, polis sudah menahan lapan anggota dan pegawai polis serta tiga orang awam.

Katanya, orang awam yang ditahan adalah untuk membantu siasatan bagi mengumpulkan bahan-bahan bukti sebelum tindakan selanjutnya.

Idris menyerahkan sijil penghargaaan kepada anggota polis pada majlis perhimpunan bulanan IPK Sabah

“Manakala seorang wanita iaitu orang awam sudah dituduh di mahkamah mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati, jika sabit kesalahan.

“Berdasarkan bukti dan keterangan yang ada selepas ini, kita akan rujuk semula kertas siasatan kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk mendapat arahan seterusnya,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Perhimpunan Bulanan di Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Sabah, hari ini.

Idris menyerahkan sijil penghargaaan kepada anggota polis pada majlis perhimpunan bulanan IPK Sabah

Yang turut hadir, Timbalan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Jauteh Dikun.

Idris berkata, kes ini lebih kepada bersifat peribadi iaitu cemburu dan penama yang dituduh, semalam, juga adalah isteri kepada si mati.

“Kes berkenaan lebih bersifat peribadi dan orang ramai dinasihatkan tidak membuat sebarang spekulasi berkenaan kes berkenaan,” katanya.

Dalam kejadian 13 Januari lalu, seorang pemandu e-hailing ditemui mati di sebuah ladang sawit, berhampiran Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), di Batu 5, Tawau.

Susulan penemuan itu, polis mendedahkan penahanan beberapa individu termasuk lapan pegawai dan anggota polis bagi membantu siasatan.

Mangsa yang maut dikenali sebagai Nurman Bakaratu, berusia 61 tahun.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|