UPPM cadang Program Amal Berbuka Puasa secara tahunan: Awang Kadin

UPPM cadang Program Amal Berbuka Puasa secara tahunan: Awang Kadin

BELUARAN : Unit Pemimpin Pembangunan Masyarakat (UPPM) bercadang menjadikan ‘Program Amal Berbuka Puasa’ sebagai acara tahunan berikutan melihat impak positif daripada penganjuran sulungnya di sepanjang bulan Ramada ini.

Pengarahnya, Datuk Awang Kadin berkata, hampir setiap lokasi sokongan terhadap program ini mendapat sambutan menggalakan sekali gus sebagai menyokong untuk membantu golongan yang memerlukan.

Katanya, melalui program ini juga pihak akan mengenalpasti bentuk bantuan lain yang bersesuaian termasuk menyalurkan sumbangan kerusi roda kepada golongan kurang upaya yang memerlukan bantuan berkenaan.

“Kita melihat setiap lokasi Program Amal Berbuka Puasa akan ada keperluan lain yang diperlukan mereka, jadi UPPM bercadang agar acara ini menjadi penanda aras kepada bantuan yang bersesuaian untuk disampaikan kepada mereka.

“Kita akan senaraikan program ini sebagai acara turun padang UPPM di masa depan…Kemudian kita akan salurkan senarai nama mereka yang memerlukan bantuan lain kepada Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Masyarakat untuk tindakan lanjut,” katanya di Majlis Berbuka Puasa di sini semalam.

Awang Kadin berkata, cadangan lain kepada penambahbaikan program ini iaitu kemungkinan besar pihaknya akan menganjurkan majlis gotong-royong untuk menyediakan juadah berbuka puasa dibeberapa lokasi yang bersesuaian di masa depan.

“Ini merupakan perancangan jangka masa Panjang UPPM di masa depan, melalui program ini kita akan buat penambahbaikkan bagi acara berbuka puasa sebagai langkah megeratkan lagi hubungan silaturahim dalam kalangan kedua-dua pihak.

“Secara tidak langsung, Ini membolehkan UPPM dapat melihat sendiri permasalahan yang dihadapi masyarakat di kawasan luar bandar selain berusaha membantu untuk menyalurkan bantuan yang diperlukan mereka didalam tempoh terdekat,” jelas Awang Kadin.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Kim Teck Cheong Consolidated Berhad Datuk Dexter Lau berkata, pihaknya bersedia menjadi rakan penganjur utama bagi program amal berbuka puasa ini jika dijadikan acara tahunan pada masa depan.

Katanya, pihaknya melihat program ini dapat membantu masyarakat luar bandar selain dijadikan sebagai ruang kepada syarikat untuk mencari kakitangan baharu bagi berkhidmat bersama-sama syarikat Kim Teck Cheong.

“KTC bersedia menawarkan peluang pekerjaan yang bersesuaian memandangkan wujud keperluan pengambilan tenaga kerja di seluruh Sabah untuk mengisi kekosongan jawatan gudang kami di Sabah, Brunei dan Sarawak.

“Kita berharap agar dapat memberikan peluang pekerjaan kepada mereka selepas Hari Raya ini berikutan syarikat kami memerlukan tenaga kerja untuk meningkatkan operasi ini secepat mungkin,” kata Dester Lau.

Hadir sama, Pembantu Menteri Pembangunan Luar Bandar merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sabah Labuk Datuk Samad Jambri, Pegawai Daerah BeluranTuan Roger Apollonius, Pegawai Tadbir UPPM Negeri, Mas Syazani Masood dan Penolong Pegawai Tadbir UPPM, Sania Taib.

Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|