2,013 PATI Filipina sudah diusir tahun ini

2,013 PATI Filipina sudah diusir tahun ini

KOTA KINABALU: Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Sabah merekodkan seramai 2,013 orang pendatang asing tanpa izin (PATI) yang merupakan tahanan warganegara Filipina telah dipindahkan ke negara asal setakat tahun ini.


Pengarah JIM Sabah, Datuk Siti Saleha Habib Yussof berkata, pemindahan tersebut adalah melibatkan pengangkutan laut dan udara.


“Kesemua PATI yang dipindahkan telah melakukan pelbagai kesalahan di bawah Akta Imigresen 1959/63 dan Peraturan–Peraturan Imigresen 1963.


“Hukuman yang dikenakan juga adalah berdasarkan proses perundangan negara sehingga ke tindakan pemindahan keluar ke negara asal dikenakan,” katanya.


Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan medianya, hari ini.


Sementara itu mengulas mengenai perkembangan terkini, Siti Saleha berkata, untuk Program Pemindahan Tahanan PATI Siri 7 untuk kategori Usir melalui laut bagi tahun ini, seramai 226 orang direkodkan untuk program pemindahan berkenaan.


“Pecahan tahanan yang dihantar pulang pada hari ini adalah seramai 226 orang di mana 153 daripadanya lelaki, 56 wanita dan 17 kanak-kanak berusia 12 tahun.


“Purata umur bagi tahanan yang terlibat pemindahan kali ini adalah antara 2 tahun sehingga 73 tahun.
“Kanak-kanak yang terlibat dengan penghantaran pulang adalah bersama ibu / bapa dan penjaga masing-masing melalui laut dengan menggunakan pengangkutan Vessel MV Antonia 1.


“PATI yang terlibat pada kali ini adalah tahanan warganegara Filipina dari Depot Imigresen Sandakan sahaja,” katanya.


Menurutnya lagi, JIM Negeri Sabah akan terus komited melakukan operasi penguatkuasaan dan pemindahan PATI setelah mereka melalui semua tindakan penguatkuasaan dan proses perundangan negara serta telah mendapat pengesahan daripada kedutaan negara asal masing-masing.


Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|