8 daerah termiskin, rekod statistik tiga tahun lalu: Hajiji

8 daerah termiskin, rekod statistik tiga tahun lalu: Hajiji

TUARAN: Statistik kemiskinan tegar lapan daerah termiskin di Sabah, termasuk Tuaran yang dilaporkan sebelum ini dibuat berdasarkan rekod tiga tahun yang lalu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, jika diambil kira rekod terbaharu pada tahun ini, statistik ketua isi rumah (KIR) miskin tegar di daerah terbabit sudah jauh berkurang.

Katanya, bagi daerah Tuaran saja rekod terkini setakat bulan lalu hanya ada lebih 600 KIR miskin tegar berbanding kira-kira 1,000 KIR yang dilaporkan tiga tahun yang lalu.

Beliau berkata, penurunan itu adalah hasil usaha dan inisiatif yang dilaksanakan kerajaan pimpinannya dalam memerangi kemiskinan tegar sepanjang kira-kira tiga tahun memerintah negeri.

“Sekarang pembangkang guna isu Tuaran daerah termiskin di Sabah, tapi saya mahu jelaskan itu ialah ukuran tiga tahun yang lalu, saya dimaklumkan ada 1,000 lebih KIR miskin tegar di Tuaran pada masa itu”.

“Tetapi, yang terbaharu sekarang ini saya dimaklumkan bahawa jumlah KIR miskin tegar sudah berkurang kepada 600 lebih saja di Tuaran”.

“Maknanya, kerajaan memandang serius masalah kemiskinan tegar dan berusaha membantu golongan itu melalui pelbagai cara, bukan saja bantuan rumah, malah dibantu memulakan perniagaan kecil-kecilan supaya statistik mereka dapat diturunkan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Berbuka Puasa Bersama Ketua Menteri di Masjid An-Nur, Tuaran, di sini, pada Jumaat.

Sebelum ini, Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli mendedahkan lapan daerah termiskin di Sabah ketika ini iaitu Tongod, Beluran, Pitas, Kinabatangan, Kota Marudu, Tuaran, Ranau dan Lahad Datu.

Hajiji berkata, statistik keseluruhan KIR di Sabah setakat 24 Mac lalu pula hanya berjumlah 13,172 orang KIR, berbanding 22,510 orang KIR yang dilaporkan tiga tahun lalu.

“Ini bermakna kerajaan melakukan yang terbaik untuk rakyat dan ini adalah keutamaan kita. Dalam kita merancang pembangunan besar, kita tidak lupa golongan miskin tegar”.

“Kita ada sekretariat Sabah Maju Jaya (SMJ) yang ditugaskan menangani isu kemiskinan di Sabah. Antaranya melaksanakan pembinaan Rumah Mesra SMJ yang mana, dua tahun berturut-turut kita beri 1,500 rumah setahun kepada mereka yang tersenarai dalam e-kasih”.

“Setiap Dewan Undangan Negeri (DUN) diperuntukkan 20 rumah, jadi sekarang ini sudah ada 3,000 rumah diberi kepada golongan miskin tegar yang ada dalam senarai e-kasih,” katanya.

Katanya, perkara itu adalah antara usaha yang dibuat kerajaan, namun pembangkang hanya pandai bercakap macam-macam untuk memburukkan usaha kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) – Pakatan Harapan (PH) Plus.

Sementara itu, Hajiji berkata segelintir pemimpin pembangkang di Sabah ketika ini pernah bersama dalam kerajaan sebelum ini, namun hanya mahu membolot jawatan.

“Saya tidak mahu menyalahkan atau merendahkan kawan kita di sebelah sana (pembangkang), siapa suruh mereka ke sebelah sana, melainkan ada sebab yang saya tidak mahu cakap di sini sekarang”.

“Minta jadi Menteri Kewangan dan jawatan lain. Kalau agensi kerajaan yang penting-penting, pengerusinya semua mereka bolot. Dulu mereka hingga empat menteri dan enam pembantu menteri sedangkan parti saya sendiri hanya tiga menteri dan tiga pembantu menteri,” katanya.

Beliau bagaimanapun tidak menamakan pihak yang dimaksudkan selain menjelaskan bahawa apa yang disebutkan itu adalah fakta bagi memastikan rakyat tidak terpengaruh dengan dakyah mereka.

Hajiji berkata, beliau juga menyedari pembakang sudah mula mengatur strategi untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) berdasarkan serangan demi serangan yang ditujukan kepadanya dan kerajaan.

“Mereka (pembangkang) sekarang berabis, mereka ingat besok PRN.. lama lagi ini, hampir dua tahun lagi. Maklumlah mana tahu Ketua Menteri mahu bubar DUN”.

“Sebab itulah sekarang kita lihat tidak peduli puasa hentam saja (menyerang kerajaan),” katanya.

Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|