Sabah sasar RM1 bilion kontrak minyak dan gas tempatan tahun ini

Sabah sasar RM1 bilion kontrak minyak dan gas tempatan tahun ini

Kota Kinabalu: Sabah menyasarkan memperoleh RM1 bilion anugerah kontrak tempatan atau 20 peratus daripada jumlah kontrak minyak dan gas yang diberikan tahun ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, sasaran itu akan meningkat kepada 30 peratus untuk tahun depan.

“Sehingga kini, anugerah kontrak tempatan telah mencecah RM564 juta, bersamaan dengan 11 peratus jumlah perbelanjaan pada 2022.

“Kita sama-sama serius dalam pengambilan dan pembangunan bakat tempatan dalam sektor ini dan ia adalah keutamaan utama bagi Sabah,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Persidangan dan Pameran Minyak, Gas dan Tenaga Sabah (SOGCE) ke-10 yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), di sini, hari ini.

Hajiji berkata, keperluan untuk kandungan tempatan bertujuan untuk mewujudkan pekerjaan, menggalakkan pembangunan perusahaan tempatan dan mempercepatkan pemindahan kemahiran dan teknologi, khususnya bagi sektor minyak dan gas.

Katanya, di bawah inisiatif Sabah Maju Jaya (SMJ) yang mesra pelabur, Sabah menyasarkan untuk memperoleh tambahan aset Huluan dan pengeluaran LNG dan, pada masa yang sama, akan mempertimbangkan peluang tenaga hijau yang sesuai.

“Walaupun minyak dan gas akan menyediakan aliran hasil penting untuk negeri ini, kita juga mengalu-alukan pelabur untuk menerokai tenaga boleh diperbaharui seperti teknologi solar dan penyimpanan, hidro, geoterma dan juga peluang pasaran karbon di Sabah.

“Apabila kami mengambil alih tampuk pemerintahan lebih dua tahun lalu, kami menetapkan hala tuju yang jelas dan memaklumkan bentuk tindakan yang diambil.

“Kami menetapkan keutamaan utama dalam pelan hala tuju pembangunan lima tahun kami, Hala Tuju SMJ, yang menggariskan hala tuju strategik baharu untuk pembangunan ekonomi Sabah.

“Hari ini, saya berbangga untuk mengatakan kami telah melakukan yang terbaik dan berada di landasan yang betul melihat kepada kemajuan yang telah dicapai.

“Di sebalik cabaran ekonomi yang dihadapi bukan sahaja oleh negeri tetapi di peringkat global, Sabah telah, pada penghujung Disember 2022 mencapai hasil RM6.960 bilion, yang tertinggi dicatatkan setakat ini.

“Ini mewakili peningkatan 28 peratus daripada pencapaian tahun sebelumnya sebanyak RM5.449 bilion.

“Kita tidak akan berpuas hati tetapi akan terus melaksanakan dasar yang mantap untuk membawa lebih banyak pelaburan ke negeri ini, mewujudkan lebih banyak spin-off ekonomi dan menggandakan usaha kami untuk menjana lebih banyak hasil melalui cara dan sumber baharu dan inovatif,” katanya.

Tambah beliau, sejak menandatangani Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) bersama Petronas pada Disember 2021 dan pelancaran Pelan Induk Gas Sabah pada Januari tahun lepas, ditambah dengan operasi petroleum lain, Sabah dijangka mengumpul hasil tambahan sebanyak RM2.45 bilion setahun dalam Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) daripada sektor minyak dan gas.

Malah, katanya, setakat 31 Mei 2023, sebanyak RM715 juta telah pun dikutip dan sejak 2022, ekuiti 10 peratus Sabah dalam LNG9 telah memperoleh RM337 juta untuk negeri setakat ini.

Jelas beliau, pengambil alihan 25 peratus ekuiti Sabah dalam SAMUR dan 50 peratus kepentingannya dalam Samarang juga dijangka menjana pulangan yang baik, katanya.

Hajiji berkata, Sabah mempunyai potensi besar dengan sumber minyak dan gas yang baik, menghasilkan kira-kira 40 peratus minyak dan hampir 20 peratus gas di Malaysia.

“Negeri bekerjasama dengan Petronas, syarikat minyak dan gas antarabangsa dan syarikat tempatan untuk mewujudkan persekitaran FDI yang menggalakkan dari Huluan ke LNG kepada pembangunan hiliran domestik dan perkhidmatan minyak dan gas.

“Ini termasuk pelaburan Esteel bernilai AS$2 bilion untuk menghasilkan HBI (Hot Briquette Iron) dan keluli rata di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sabah (SOGIP) untuk Fasa 1 yang akan diikuti dengan pelaburan berbilion dolar untuk menghasilkan produk keluli hijau pada fasa seterusnya,” katanya lagi.

Fasa 1 dijangka berada dalam pengeluaran komersial menjelang 2026-2027, menyediakan kira-kira 2,800 peluang pekerjaan langsung semasa tempoh puncak pembinaan.

Satu lagi kerjasama Petronas-Sabah yang akan mewujudkan pelbagai spin-off untuk negeri ini ialah kemudahan LNG terapung ZLNG berbilion ringgit yang juga akan dibina di SOGIP berhampiran pantai.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|