Rakyat diminta terus bersatu padu untuk memacu pembangunan Sabah

Rakyat diminta terus bersatu padu untuk memacu pembangunan Sabah

Kota Kinabalu: Rakyat di negeri ini diminta untuk terus bersama-sama berganding bahu, bekerjasama dan bersatu padu memacu pembangunan negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor, yakin negeri ini akan terus menikmati keamanan, kejayaan dan kemakmuran jika semua rakyat terus bersatu padu.

Haiji menyaksikan Istiadat Lafaz Sumpah Jawatan Tuan Yang Terutama Yang DiPertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin di Istana Seri Kinabalu.

“Negeri Sabah kini berada di landasan yang tepat untuk memperkasa pertumbuhan ekonomi dan merancakkan pembangunan melalui Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) 1.0, 2021-2025.

“Pelaksanaan pelan pembangunan yang komprehensif dan holistik ini telah menampakkan impak positif. Antaranya, termasuklah nilai pelaburan asing dan domestik yang semakin bertambah, perkembangan positif sektor pelancongan serta pelaksanaan pelbagai program pembangunan di semua sektor.

“Melalui tadbir urus kewangan negeri yang baik pula, hasil negeri juga terus meningkat dan telah mencapai angka RM6.6 bilion pada tahun 2022,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Istiadat Lafaz Sumpah Jawatan Yang Dipertua Negeri Sabah Ke-10, Tun Juhar Mahiruddin untuk penggal keempat di Istana Seri Kinabalu, di sini, hari ini.

Hajiji berkata walaupun Hala Tuju SMJ berpaksikan kepada tiga teras utama, namun sektor-sektor lain turut diberi perhatian.

Katanya, ia dapat dilihat melalui Belanjawan Negeri Tahun 2023 yang berjumlah RM5.138 bilion, di mana hampir kesemua kementerian dan jabatan mendapat peningkatan peruntukan.

“Ini meliputi semua sektor, daripada sektor ekonomi, sosial, perindustrian, pertanian, pelancongan, infrastruktur, modal insan hinggalah kepada pembangunan wanita, belia dan sukan.

“Hala Tuju SMJ telah meletakkan semua kementerian dan agensi kerajaan, syarikat berkaitan kerajaan, syarikat swasta dan rakyat keseluruhannya bergerak sebagai satu pasukan untuk memastikan semua inisiatif menghala ke satu tujuan untuk bersama-sama membangunkan negeri ini.

“Justeru, saya mengajak seluruh lapisan rakyat di negeri ini untuk terus bersatu padu memacu pembangunan negeri ini. Saya yakin Sabah akan terus menikmati keamanan, kejayaan dan kemakmuran di bawah naungan Tuan Yang Terutama Tun sebagai simbol perpaduan seluruh pemimpin dan rakyat jelata yang berbilang kaum, agama dan budaya,” katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|