Peruntukan RM2 juta bagi menaik taraf Pusat Kebudayaan Murut Sabah

Peruntukan RM2 juta bagi menaik taraf Pusat Kebudayaan Murut Sabah

Tenom: Kerajaan telah meluluskan peruntukan RM2 juta untuk kerja-kerja menaik taraf Pusat Kebudayaan Murut Sabah untuk lebih mengoptimumkan tarikan pelancongan di daerah berkenaan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kerja penaiktarafan itu melibatkan tiga komponen utama – pembinaan Rumah Pokok, replika kubur dan Rumah Tengkorak.

Hajiji ketika hadir melancarkan Pesta Kalimaran di Pusat Kebudayaan Murut Sabah, hari ini.

Menurut beliau, kerajaan negeri melihat kepentingan sambutan pelbagai budaya dan kesenian, seperti Pesta Kalimaran.

“Projek ini akan menambah lebih banyak tarikan pelancongan di Pusat Kebudayaan Murut Sabah dan seterusnya mewakili tradisi dan budaya masyarakat Murut.

“Ia akan membantu dalam mempromosikan, memelihara dan memartabatkan budaya dan kesenian pelbagai etnik di Sabah,” katanya ketika melancarkan Pesta Kalimaran di Pusat Kebudayaan Murut Sabah, hari ini.

Beliau berkata, pesta tersebut berpotensi menjadi perayaan untuk mempamerkan kekayaan dan keunikan budaya, kesenian dan tradisi masyarakat Murut ke seluruh negara dan seterusnya.

“Walaupun Sabah sudah terkenal sebagai destinasi eko-pelancongan, pelancongan budaya juga perlu diberi keutamaan.

“Kepelbagaian dan keunikan tradisi, serta seni budaya daripada 35 etnik dan 217 sub-etnik di Sabah merupakan kekuatan yang boleh dijadikan modal dalam pelancongan budaya kita,” katanya.

Untuk tujuan ini, katanya, Kerajaan Negeri telah menggariskan tujuh keutamaan – pendigitalan seni budaya atau eBudaya; pelancongan budaya bersepadu; pemeliharaan budaya dan mengeratkan hubungan etnik.

Selain itu, menurut beliau, ialah budaya penyelidikan dan dokumentasi; penyebaran seni budaya; serta budaya perlindungan harta intelek.

Tambahnya, keutamaan ini adalah selaras dengan inisiatif Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) di bawah bidang kuasa Lembaga Kebudayaan Sabah yang akan membenarkan keturunan budaya.

Turut hadir ialah Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ellron Angin Alfred; Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Safar Untong; dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kemabong merangkap Jawatankuasa Penganjur Utama, Datuk Rubin Balang.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|