Penerbangan pertama dari Hong Kong menandakan permulaan kukuh pelancongan Sabah

Penerbangan pertama dari Hong Kong menandakan permulaan kukuh pelancongan Sabah

Kota Kinabalu: Sabah memulakan tahun baharu dengan menyambung semula penerbangan pertamanya dari Hong Kong.

Penerbangan itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) dengan membawa seramai 138 penumpang, hari ini.

Ketibaan penerbangan AirAsia HKG – BKI diberi sambutan meriam air

Dimulakan semula oleh AirAsia, laluan HKG-BKI akan beroperasi dua kali seminggu, setiap Rabu dan Ahad, dengan kapasiti 186, dengan jumlah kapasiti 372 tempat duduk seminggu.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah (STB), Noredah Othman berkata, beliau teruja kerana akhirnya, AirAsia telah mengaktifkan semula laluan Hong Kong – Kota Kinabalu, menambah satu lagi laluan antarabangsa ke negeri ini.

“Hong Kong merupakan salah satu sasaran pasaran utama kita dan ini merupakan permulaan 2023 yang baik untuk industri pelancongan tempatan.

“Sabah mempunyai banyak pulau dan pantai yang indah, menjadikan kita destinasi pilihan untuk pelancong Hong Kong,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Untuk rekod, AirAsia kini menghubungkan Kota Kinabalu ke lima bandar antarabangsa utama, iaitu Singapura, Manila, Bangkok, Taipei dan Hong Kong.

Dengan penyambungan semula laluan Hong Kong – Kota Kinabalu, Sabah kini menerima 64 penerbangan terus antarabangsa mingguan.

Penerbangan terus lain adalah dari Korea Selatan (29), Singapura (14), Filipina (6), Brunei (5), Taiwan (4), Jepun (2) dan Thailand (2).

Sabah akan terus menambah baik akses ke negeri ini dengan menambah bilangan penerbangan antarabangsa dari bandar-bandar utama antarabangsa.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|