Pembangunan Tenom selaras pembukaan ibu negara Indonesia di Kalimantan

Pembangunan Tenom selaras pembukaan ibu negara Indonesia di Kalimantan

Tenom: Rakyat Tenom boleh menjangkakan pertumbuhan pesat di daerah ini apabila Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor sekali lagi dapat memberikan tumpuan penuh untuk membangunkan negeri, khususnya kawasan pedalaman.

Ahli Parlimen Tenom, Riduan Rubin, menekankan bahawa isu pembangunan di Tenom adalah perkara yang menjadi keutamaan kepada Sabah dan kerajaan memandangkan pemindahan ibu negara Indonesia ke Kalimantan.

Ini katanya akan mewujudkan banyak peluang ekonomi kepada penduduk di daerah selatan yang terletak tidak jauh dari sempadan Sabah-Kalimantan itu.

“Bagi pihak rakyat Tenom, saya mengucapkan tahniah kepada Ketua Menteri kerana telah melepasi salah satu ujian paling sukar dalam kerjaya politiknya yang cemerlang.

“Kini beliau kembali menumpukan masa dan tenaga untuk membangunkan negeri dan kami, di Tenom, mengharapkan kepimpinan beliau dalam usaha mengubah nasib kami,” katanya dalam satu kenyataan.

Hajiji, katanya, telah mengakui potensi besar Tenom dalam sektor pertanian dan pelancongan.

“Sebagai Ketua Menteri dan Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Hajiji telah menjadi tokoh yang memerintah dalam memimpin jentera kerajaan dan masyarakat bagi mencapai cita-cita pelan hala tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Beliau tidak diragui seorang pemimpin yang berwawasan dan kami, penduduk Tenom, boleh memberi jaminan bahawa kami akan sentiasa berada di belakangnya,” katanya.

Riduan melahirkan keyakinan bahawa dengan kestabilan politik yang berterusan di bawah kepimpinan Hajiji, rancangan pembangunan di daerah ini akan memasuki babak yang menarik.

“Saya percaya Hajiji meramalkan limpahan ekonomi apabila ibu kota Indonesia di Kalimantan telah ditubuhkan sepenuhnya.

“Beliau dan kerajaannya mahu rakyat Sabah memperoleh pendapatan lebih tinggi hasil daripada pertumbuhan ekonomi yang kukuh dan beliau tahu bahawa Tenom adalah pintu masuk yang penting,” katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|