Lesen terbang, seorang lagi suspek direman

Lesen terbang, seorang lagi suspek direman

LAHAD DATU: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Sabah telah menahan reman seorang lagi suspek yang bertindak sebagai orang tengah kerana disyaki bersekongkol dengan penguatkuasa dalam pengeluaran lesen terbang dengan nilai wang rasuah berjumlah kira-kira RM300,000 tanpa perlu mengambil ujian memandu.

Pengarah SPRM Sabah, Datuk S. Karunanithy berkata seorang suspek lelaki warga asing yang berusia dalam lingkungan 40-an ditahan kira-kira jam 4 petang semalam ketika diminta hadir memberikan keterangan di pejabat SPRM Cawangan Lahad Datu,semalam.

Perintah reman selama tujuh hari bermula hari ini sehingga 29 November 2023 telah dikeluarkan oleh Majistret Ryan Sagiran Rayner Junior selepas pihak SPRM membuat permohonan tersebut di Mahkamah Majistret Lahad Datu, Sabah pagi tadi.

Menurut beliau, suspek dipercayai melakukan perbuatan tersebut pada sekitar tahun 2021 dan 2022 serta disyaki memberikan wang rasuah kepada penguat kuasa sebagai balasan untuk mengeluarkan lesen memandu kepada calon tanpa perlu mengikuti ujian memandu.

Katanya,Modus Operandi (MO) yang dilakukan oleh orang tengah ini adalah dengan meminta wang rasuah daripada setiap calon antara RM400 hingga RM1,200 kemudian memberikan kepada penguat kuasa bagi mendapatkan lesen memandu pelbagai kelas tanpa menjalani ujian memandu.

Kes disiasat di bawah Seksyen 17 (a) Akta SPRM 2009.

Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|