Tersangkut atas pokok setinggi 60 meter

Tersangkut atas pokok setinggi 60 meter

Kota Kinabalu: Seorang penggemar aktiviti paragliding berdepan detik cemas apabila tersangkut di atas sebatang pokok dalam kejadian di Bukit Kokol, Manggatal, di sini, hari ini.

Mangsa dilaporkan tersangkut pada pokok yang dianggarkan setinggi 60 meter itu selepas gagal mengawal peralatan luncur udara yang digunakan dipercayai akibat angin kencang ketika kejadian kira-kira jam 12 tengah hari tadi.

Lokasi mangsa yang terperangkap di atas sebuah pokok yang diambil menggunakan dron.

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 12.12 tengah hari.

Katanya, seramai 10 pegawai dan anggota bersama jentera dan Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) terus dikerah ke lokasi kejadian.

“Pasukan bomba terpaksa berjalan kaki sejauh 5 kilometer dari jalan utama melalui jalan hutan untuk sampai ke lokasi mangsa tersangkut.

“Pasukan Khas Operasi, Taktikal dan Penyelamat Malaysia (STORM) juga sudah dikerah ke lokasi kejadian untuk membawa peralatan khas bagi menyelamatkan mangsa,” katanya dalam kenyataan media yang dikeluarkan, hari ini.

Menurutnya, setakat jam 5 petang tadi, mangsa masih belum dapat diselamatkan dan sebarang maklumat terkini akan dikemaskini dari semasa ke semasa.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|