SMK Mutiara anjur solat Hajat dan Restu Ilmu Calon SPM 2021

SMK Mutiara anjur solat Hajat dan Restu Ilmu Calon SPM 2021

Labuan: Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Mutiara, di sini, menganjurkan Solat Hajat dan Restu Ilmu untuk calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang akan menduduki peperiksaan pada 2 Mac ini, baru-baru ini.

Program anjuran Unit Bimbingan dan Kaunseling (UBK) bersama Panitia Pendidikan Islam SMK Mutiara itu untuk melahirkan murid yang berbudi luhur, berketrampilan, berdaya saing dan cemerlang dalam membentuk sahsiah peribadi yang seimbang antara akhlak dan pencapaian akademik.

Solat Sunat Hajat secara berjemaah diimamkan Muhammad Nur Iman manakala bacaan doa dipimpin Muhammad Mifzal.

Selain itu, ia juga memupuk sikap hormat-menghormati, nilai budi serta sikap menghargai ibu bapa dan guru, bersyukur dan berterima kasih murid kepada ibu bapa, guru dan sekolah.

Turut hadir ialah Timbalan Pengarah Sektor Pembelajaran Jabatan Pendidikan WP Labuan, Yahya Ahmad Puteh dan Penolong Pengarah Unit Pembangunan Adab dan Nilai Jabatan Pendidikan Labuan, Ustaz Sahrom Samlan.

Bacaan ikrar oleh semua pelajar Tingkatan 5 yang dipimpin Muhammad Nurasliman.

Majlis dimulakan dengan solat sunat hajat yang dipimpin pelajar 5 Ibnu Sina (IBS), Muhammad Nur Iman Afandi manakala bacaan doa oleh seorang lagi pelajar IBS, Muhammad Mifzal Mohd Rapi.

Ketika berucap, Yahya mengingatkan pelajar supaya fokus kepada persediaan untuk berjuang mencapai kecemerlangan dan kejayaan demi menyambung keiltizaman sekolah dan harapan keluarga.

Yahya mengagihkan hadiah yang ditaja oleh PIBG SMK Mutiara kepada semua pelajar Tingkatan 5.

Yahya yang mewakili Pengarah Jabatan Pendidikan Labuan, Yusup Mohamad, berkata orang yang berjaya akan menunjukkan hasil namun orang yang gagal akan memberikan alasan.

Katanya, peperiksaan SPM adalah pintu utama bagi mengukur kefahaman, penguasaan, ingatan, kemahiran, kebolehan serta penghayatan murid terhadap sesuatu subjek yang telah dipelajari.

“Saya ucapkan terima kasih kepada semua guru SMK Mutiara yang gigih dalam membantu meningkatkan pencapaian pelajar,” katanya.

Sementara itu, Pengetua SMK Mutiara, Ag Rozlan Manan turut merakamkan ucapan penghargaan kepada semua guru, murid dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) yang menjayakan program berkenaan.

Turut diadakan ialah majlis bacaan ikrar yang dipimpin pelajar 5 Hibiscus (HBS), Muhammad Nurasliman Asmauwi.

Majlis diakhiri dengan penyampaian sijil penghargaan dan hadiah yang disumbangkan oleh PIBG SMK Mutiara kepada kesemua pelajar yang hadir.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|