Projek Green Steel SOGDC, ESTEEL kurangkan jejak karbon

Projek Green Steel SOGDC, ESTEEL kurangkan jejak karbon

Kota Kinabalu: Menyedari kepentingan mengurangkan jejak karbon terhadap alam sekitar, Sabah Oil & Gas Development Corporation Sdn Bhd (SOGDC) telah mewujudkan Perjanjian Pajakan Tanah (LLA) dengan Syarikat Esteel Enterprise Sabah Sdn Bhd (ESTEEL SABAH) untuk Projek Green Steel.

Projek ini telah dimulakan oleh ESTEEL SABAH untuk membangunkan rantaian industri keluli hijau, yang termasuk kepekatan bijih besi, ‘palletizing’, DRI, pembuatan keluli dan pemprosesan keluli bergolek.

Loji itu sebaliknya menggunakan gas asli sebagai agen pengurangan kok dan arang batu, yang dapat mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 70% dan lebih rendah karbon, cekap dan mesra alam.

Pada masa akan datang, ia secara beransur-ansur akan berubah menjadi peleburan hidrogen hijau dengan hampir sifar pelepasan karbon.

Majlis Menandatangani LLA telah disaksikan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor dan telah berlangsung di Auditorium Mini, Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, semalam.

Mewakili SOGDC semasa majlis itu ialah Pengerusi SOGDC, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan dan Pengarah Urusan SOGDC, Datuk Harun Ismail. Manakala, ESTEEL SABAH pula diwakili oleh Pengarah Urusan ESTEEL SABAH, Xu Yihang dan dan Pengarah ESTEEL SABAH, Eng Shao Wei

Turut hadir sebagai saksi ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Datuk Seri Safar Untong; Pembantu Menteri kepada Kementerian Pembangunan Perindustrian Sabah, Mohd Tamin Zainal serta Setiausaha Tetap Kementerian Pembangunan Perindustrian Sabah, Datuk Thomas Logijin.

Dalam pada itu, ESTEEL SABAH kini dalam usaha membina industri keluli hijau bersepadu yang menempatkan 446 ekar tanah untuk Fasa I projek di dalam Taman Perindustrian Minyak & Gas Sabah (SOGIP), kawasan perindustrian bagi minyak & gas hiliran di daerah Sipitang, Sabah.

Projek Green Steel adalah projek tiga fasa dengan jumlah nilai pelaburan yang diunjurkan sebanyak USD4.39 bilion.

Fasa I projek akan menghasilkan besi briket panas (HBI) 2.5mtpy yang terdiri daripada pelbagai kemudahan seperti loji penumpuan bijih besi, loji peletik, loji HBI, jeti, servis sokongan dan sebagainya.

Fasa I projek ini akan bermula pada suku ke-4 tahun 2023 dan dijangka siap menjelang suku ke-4 tahun 2025 dengan nilai pelaburan sebanyak 1.29 bilion USD.

Setelah selesai Fasa I, Fasa II & III akan mempunyai dua set DRI lagi, 2.5mtpy setiap satu, dan akan termasuk pembuatan keluli, keluli ‘rolling’ pemprosesan keluli berkualiti tinggi dan kitaran semula sis, dan lain-lain.

Sehubungan itu, projek ini dijangka akan menjana putaran ekonomi yang besar kepada masyarakat setempat melalui penciptaan 10,000-15,000 peluang pekerjaan dalam tempoh pembinaan dan 1,752 dalam tempoh operasi bagi Fasa I, dengan tambahan 8,000 lagi peluang pekerjaan secara langsung.

Fasa II & III pula dijangka akan mewujudkan 5,455 peluang pekerjaan sepanjang tempoh operasi, selain 30,000 lagi peluang pekerjaan secara langsung.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|