PKR contoh amalan demokrasi pilih barisan pemimpin

Tawau: Pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang akan diadakan pada 22 Mei ini membuktikan amalan demokrasi menjadi keutamaan parti itu dalam menentukan barisan kepemimpinannya.

Pengerusi PKR Sabah, Datuk Christina Liew berkata, pemilihan itu menjadikan PKR contoh amalan demokrasi untuk memilih pemimpin parti.

Christina melayan tetamu pada rumah terbuka Hari Raya PKR di Tawau.

Katanya, tiada istilah pilih bulu dalam parti itu, sebaliknya kuasa diberikan sepenuhnya kepada akar umbi untuk menentukan kepemimpinan di semua peringkat.

“Ahli akan keluar mengundi bagi memilih pemimpin yang disokong sama ada secara dalam talian atau fizikal.

“Kali ini pertandingan jawatan akan menyaksikan antara dua hingga tiga penjuru di peringkat cabang di seluruh negeri.

“Misalnya, di Tawau dijangka berlaku persaingan tiga penjuru dan ini menunjukkan PKR adalah contoh amalan demokrasi,” katanya pada majlis Rumah Terbuka PKR Tawau, di sini, semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Tawau berkata, persaingan dalam pemilihan parti itu bukan menggambarkan perpecahan tetapi memberi peluang kepada ahli akar umbi memilih pemimpin yang diyakini.

“Saya berharap pemilihan ini berjalan lancar dan tidak berlaku insiden kekecohan seperti yang pernah berlaku dulu,” katanya.

Sementara itu, mengenai kedudukannya di kerusi Parlimen Tawau, bekas Timbalan Ketua Menteri Sabah itu berharap beliau dapat mempertahankannya pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Bagaimanapun, katanya beliau menyerahkan kepada Presiden PKR,
Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menentukan calon PRU-15 nanti.

Beliau juga yakin dapat mempertahankan kerusi Parlimen Tawau yang dimenanginya pada PRU-14 berdasarkan kerja keras pasukannya jika dicalonkan semula pada PRU-15.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|