Muafakat GRS-BN dijangka menang lebih 15 kerusi Parlimen

Muafakat GRS-BN dijangka menang lebih 15 kerusi Parlimen

Sandakan: Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor yakin Muafakat Gabungan Rakyat Sabah dan Barisan Nasional (GRS-BN) dapat memenangi lebih 15 kerusi Parlimen di Sabah pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

“Saya ingin nyatakan kita (Muafakat GRS-BN) mungkin akan dapat (memenangi) lebih daripada 15 kerusi Parlimen di Sabah,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Bersama Rakyat di Kampung Bongaya Baru, Batu Sapi, di sini, hari ini.

Hajiji disambut penyokong parti dan penduduk kampung pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Bongaya Baru, Batu Sapi, Sandakan.

Hajiji yang juga Pengerusi GRS berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam bahawa BN mensasarkan untuk memenangi sekurang-kurang 15 kerusi Parlimen di Sabah melalui kerjasama dengan GRS pada PRU15 ini.

Ismail Sabri berkata, beliau berkeyakinan semangat kerjasama BN-GRS yang dilihat menerusi perpaduan akrab jentera kedua-dua gabungan itu, mampu mencapai sasaran berkenaan, termasuk di Parlimen dalam zon lima Sabah merangkumi Beluran, Libaran, Batu Sapi, Sandakan dan Kinabatangan.

“Di Sabah, saya difahamkan (BN-GRS) minimum boleh menyumbang 15 kerusi (Parlimen) kepada (pembentukan) Kerajaan Persekutuan. Pembentukan Kerajaan Persekutuan adalah bergantung pada kerusi Sabah,” katanya pada Majlis Ramah Mesra Perdana Menteri Bersama Rakyat Libaran di Program Perumahan Rakyat (PPR) Gum Gum, dekat sini, semalam.

Sementara itu, Hajiji dalam ucapannya pada majlis itu berkata, Kerajaan Negeri GRS-BN menekankan politik pembangunan dan politik perpaduan sebagai landasan untuk membawa kestabilan dan kemajuan di negeri ini.

Katanya, kedua-dua aspek itu sangat penting untuk masa depan Sabah dan rakyatnya, berbanding pendekatan politik mengikut emosi hingga rakyat dan kawasan tidak terbela.

Beliau berkata, atas sebab itu rakyat di negeri ini perlu memberi kemenangan kepada calon GRS-BN pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) supaya rakyat di semua kawasan mendapat pembelaan yang sewajarnya daripada kerajaan.

“Jadi bagi saya kalau kita berpolitik, kita mesti memikirkan politik pembangunan, kemajuan dan politik perpaduan. Jangan pakai perasaan, ada yang kita tidak senang hati sikit-sikit, tidak mahu undi calon kerajaan,jadi kita rugi.

“Kalau mengundi calon yang tidak boleh membentuk kerajaan pun lagi rugi, buang masa, rugi saja. Jadi, pilihlah calon Nombor Lima (calon GRS Batu Sapi, Khairul Firdaus Akbar Khan),” katanya.

Beliau yang berkempen membantu calon GRS meminta penduduk di Batu Sapi, termasuk di Kampung Bongaya Baru supaya mengundi Khairul Firdaus pada Sabtu ini untuk memastikan kemenangan calon GRS itu.

“Bagilah undi kepada beliau, insyaAllah dia akan bawa masalah di kampung ini kepada saya dan kerajaan negeri serta kerajaan persekutuan.

“Kita mesti menggunakan kebijaksanaan kita, kita tidak boleh berpolitik secara emosi, sebaliknya kita mesti bijak memikirkan apa yang perlu di kampung ini.

“Kita tidak mahu melihat rakyat di sini berdepan dengan masalah bertahun- tahun seumpama ini,” katanya.

Hajiji berkata, GRS-BN komited dan berusaha untuk membawa Sabah maju ke depan dengan sasaran untuk meletakkan Sabah menjadi sebuah negeri yang maju pada masa akan datang.

Katanya, Sabah mempunyai sumber yang banyak tetapi disebabkan politik, rakyat dan pemimpinnya berpecah belah sebelum ini menyebabkan negeri ini ketinggalan dari segi kemajuan.

“Jadi cara paling baik untuk kita maju ke depan ialah dengan bersatu padu, bersatu hati dan jangan kita berpecah belah dalam politik ini.

“Kalau ini kita boleh lakukan, maka insyaAllah Sabah akan menjadi sebuah negeri yang akan terus meningkat maju pada masa akan datang.

“Kita sudah merangka program untuk kesejahteraan rakyat kita, perumahan, jalan luar bandar, air, elektrik dan juga kita sudah buat yang terbaik untuk memulihkan ekonomi kita selepas pandemik Covid-19,” katanya.

Katanya, usaha untuk melakukan yang terbaik untuk Sabah juga menjadi asas pembentukan GRS yang mewakili pelbagai kaum dan latar belakang di Sabah serta bersama dengan BN untuk memerintah Sabah.

Mengenai istilah GRS-BN, Hajiji yang juga Pengerusi GRS berkata beliau tidak kisah sama ada gabungan kerjasama itu dipanggil GRS-BN atau BN-GRS.

“Terpulang kepada kita untuk menggunakan sama ada GRS-BN atau BN-GRS. Apa yang penting ini adalah satu muafakat paling baik.

“Ini kerana ia adalah mandat yang diberi rakyat pada Pilihan Raya Negeri (PRN) yang lalu dan tugas kami adalah untuk membawa perubahan dan merancang pembangunan negeri ini melalui Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ),” katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|