Isu MA63: Sabah dalam halatuju dapatkan sepenuhnya hak negeri – Kenny Chua

Isu MA63: Sabah dalam halatuju dapatkan sepenuhnya hak negeri – Kenny Chua

Kota Kinabalu: Sabah sudah memperolehi beberapa kemenangan yang ketara dalam perjuangan panjangnya untuk menuntut Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) setelah kerajaan persekutuan mengambil langkah untuk memenuhi kewajipannya.

Naib Presiden Parti Solidariti Tanahairku (STAR), Kenny Chua, dalam satu kenyataan berkata Sabah kini dalam halatuju ke arah mendapatkan sepenuhnya hak negeri yang termaktub dalam perjanjian itu.

“Perjuangan ini yang menjadi teras perjuangan kita bukan hanya berlaku beberapa tahun lalu tetapi kita sudah memperjuangkan hak-hak Sabah di bawah MA63 ini selama lebih 40 tahun.

“Sepanjang tempoh itu, begitu banyak perkara yang berlaku dan akhirnya suara kita didengari oleh kerajaan persekutuan.

“Terima kasih kepada presiden STAR, Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan yang konsisten dan gigih dalam memperjuangkan semua ini kepada rakyat Sabah.

“Jika bukan kerana beliau, kita tidak akan berada pada tahap ini di mana kerajaan persekutuan mendengar, peduli dan mengambil langkah untuk menunaikannya,” katanya.

STAR sebelum ini dikritik parti pembangkang, khususnya WARISAN berhubung pendirian semasa Jeffrey mengenai MA63, termasuk berkaitan perjanjian baharu menggantikan MA63.

Chua berkata, Sabah kini mencapai tahap yang diumpamakan sudah dapat melihat sedikit cahaya di penghujung terowong dalam usahanya menuntut hak negeri dalam MA63.

Katanya, apa yang penting STAR sudah lama berjuang supaya kerajaan persekutuan mendengar suara Sabah dan memenuhi kewajipan yang termaktub dalam MA63.

“Kini mereka telah mendengar dan mengambil langkah untuk melakukannya. Sekurang-kurangnya, kita mempunyai sebab untuk bersyukur kerana ada kemajuan telah dicapai,” katanya.

Chua turut mencabar WARISAN supaya menunjukkan fail laporan mereka mengenai perjuangan mereka dalam MA63.

“Apa yang dilakukan oleh pemimpin WARISAN seperti Shafie dan Azis Jamman selama bertahun-tahun dalam UMNO terhadap MA63?

“Jangan lupa parti itu berkuasa pada masa itu malah Shafie juga Naib Presiden UMNO. Adakah mereka bercakap tentang hak Sabah di bawah MA63? atau adakah mereka hanya memperjuangkan orang Melayu sebagaimana mereka berada dalam UMNO,” soalnya.

Sebaliknya, beliau berkata Jeffrey sentiasa konsisten malah pernah diletakkan di sebalik jeriji besi sebagai cara untuk menutup mulutnya.

“Beliau adalah seorang pemimpin yang mempunyai hati yang telus untuk rakyat Sabah dan telah banyak berkorban untuk negeri ini dan kita tahu perjuangannya masih belum selesai.

“WARISAN mungkin cuba tampil seolah-olah mereka berjuang untuk MA63 tetapi jangan lupa bahawa kesedaran itu mula-mula dicipta oleh Datuk Seri Dr Jeffrey.

“WARISAN boleh mengkritik beliau semahu-mahunya tetapi orang ramai tahu siapa pejuang sebenar dan percaya pada pengalaman dan kebijaksanaan beliau dalam mendapatkan kembali hak Sabah sepenuhnya dengan cangkuk atau dengan curang,” katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|