FSI perlu manfaatkan peluang dalam Hala Tuju SMJ – Hajiji

FSI perlu manfaatkan peluang dalam Hala Tuju SMJ – Hajiji

Kota Kinabalu: Persekutuan Industri Sabah (FSI) perlu memanfaatkan pelbagai peluang yang terdapat dalam inisiatif Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Hala Tuju SMJ metupakan antara aspirasi utama kerajaan dalam membawa pembangunan yang komprehensif dan pesat ke negeri ini.

“Saya ingin lihat semua orang, termasuk FSI memanfaatkan peluang perniagaan dan pelaburan.

“Kejayaan Kerajaan Negeri dalam mencapai Perjanjian Kerjasama Komersial (CCA) dengan PETRONAS dalam sektor minyak dan gas menyediakan ruang yang mencukupi untuk semua pihak menjalankan perniagaan,” katanya pada Majlis Makan Malam sempena Ulang Tahun FSI Ke-39 di Sabah International Convention Centre (SICC), di sini, malam ini.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri yang juga Menteri Pembangunan Perindustrian, Datuk Seri Joachim Gunsalam.

Dalam ucapannya, Hajiji berkata sebagai ketua eksekutif negeri, adalah merupakan aspirasi beliau untuk mencatat jalan untuk Sabah yang progresif.

“Kita tidak pernah terhenti dalam usaha kita untuk membawa lebih banyak kemajuan untuk Sabah dan demi kesejahteraan rakyat. Oleh itu, kita memutuskan untuk meneruskan misi itu.

“Hala Tuju SMJ yang dilancarkan awal tahun lalu berada pada landasan yang betul. Ia menggariskan visi, strategi dan keutamaan kerajaan negeri untuk lima tahun akan datang bermula pada tahun 2021.

“Pelan tindakan ini adalah penting untuk membawa Sabah ke dekad yang akan datang,” katanya.

Menurut beliau, pada tahun lalu, menerusi pelan pembangunan Hala Tuju SMJ, Sabah telah merekodkan hasil sebanyak RM5.449 bilion, yang tertinggi.

“Saya telah mengulangi bahawa dengan tumpuan dan pengurusan yang betul, kita mampu mendapatkan pendapatan yang lebih besar tahun ini, iaitu lebih daripada RM6 bilion,” katanya.

Dari segi menarik lebih banyak pelaburan, katanya, dalam tempoh dua tahun (Sept 2020-2022) Sabah kekal konsisten dengan 46 syarikat yang melabur dalam sektor perkilangan dan mewujudkan 5,000 pekerjaan.

Dalam tempoh yang sama, jumlah pelaburan asing yang dicatatkan adalah RM12 bilion dan RM942 juta dalam pelaburan domestik, katanya, sambil menambah bahawa Sabah akan meneruskan momentum positif ini kerana “kita yakin Sabah telah dan akan terus menjadi destinasi pelaburan yang menarik.”

Beliau berkata, tema ulang tahun FSI pada tahun ini “Sabah: Hub for the Far East – AI + Human = Future” mencerminkan keperluan era pandemik pos, terutamanya dalam menjalankan perniagaan pada masa akan datang.

“Menggabungkan teknologi baru dalam perniagaan untuk sistem penyampaian yang lebih baik adalah satu proses yang perlu kita lalui,” katanya, sambil menambah bahawa FSI boleh mengharap kepada sokongan kerajaan negeri.

“Kita mengambil setiap langkah untuk memperbaiki dan mengubah bukan sahaja perkhidmatan awam negeri tetapi juga menggalakkan pertumbuhan perniagaan di negeri ini,” katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|