Contohi perilaku Rasulullah SAW kekalkan keharmonian antara masyarakat – Hajiji

Contohi perilaku Rasulullah SAW kekalkan keharmonian antara masyarakat – Hajiji

Tuaran: Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor mahu rakyat negeri ini khususnya masyarakat Islam agar sentiasa mencontohi Rasulullah SAW dalam perilaku mengekalkan keharmonian antara masyarakat.

Katanya, rakyat harus terus menjaga keharmonian pelbagai kaum dan agama di negara ini dengan mencontohi Rasulullah SAW dalam segala perilaku dan usaha Baginda menjaga hubungan di antara umat Islam dan bukan Islam.

Hajiji menyertai perarakan Maulidur Rasul di pekan Tuaran.

Mengimbas kembali sejarah Rasulullah SAW semasa berada di Madinah, Hajiji berkata Baginda telah mengadakan perjanjian damai dengan pelbagai kaum yang tinggal berhampiran Kota Madinah demi meningkatkan lagi kesefahaman dan memperbaharui hubungan berlandaskan prinsip kebenaran serta menghindar kekacauan.

“Inilah prinsip Ukhuwah Insaniah yang telah diterapkan oleh baginda Rasulullah SAW dalam masyarakat Madinah. Sesungguhnya kemuliaan umat Islam, bahkan jatuh bangun sesebuah bangsa serta negara adalah terletak kepada kesatuan dan kesepaduannya,” katanya pada Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Daerah Tuaran di Dewan Seri Sulaman, di sini, hari ini.

Beliau berkata, semangat Maulidur Rasul perlu terus disemarakkan dan disemai dalam jiwa setiap umat Islam sebagai bukti ketulusan cinta terhadap Rasululullah SAW.

Hajiji berkata, Maulidur Rasul yang disambut hakikatnya bukanlah sekadar sambutan hari lahir Baginda Rasulullah SAW semata-mata tetapi ia membawa suatu makna yang amat besar kepada seluruh manusia.

Menurutnya, dalam konteks kemanusiaan, Rasulullah SAW adalah contoh dalam mengangkat ukhuwah insaniah (persaudaraan kemanusiaan) dan Baginda berusaha menghapuskan apa jua bentuk diskriminasi atas nama agama, bangsa mahupun keturunan.

Justeru katanya, tema sambutan Maulidur Rasul tahun ini iaitu Keluarga Malaysia Pemangkin Kemakmuran, amat tepat dan signifikan dengan kehidupan masyarakat di negeri ini.

Beliau berkata, apa jua perbezaan yang wujud, hendaklah dijadikan sebagai kelebihan dan bukan kelemahan, sementara persamaan pula hendaklah dijadikan sebagai sumber kekuatan.

“Kita jalin serta perkukuhkan lagi perpaduan dengan ikatan kasih sayang dan sikap bertoleransi sebagai sebuah keluarga yang besar. Prinsip inilah yang diterapkan oleh Nabi Muhammad SAW tatkala membangun Kota Madinah.

“Walaupun Nabi Muhammad SAW telah mempusakakan al-Quran dan sunnahnya sebagai pedoman kita, namun semakin tua umur dunia ini, maka semakin hebat cabaran yang perlu ditempuhi khususnya kita sebagai umatnya.

“Ini termasuklah cabaran dalam menghadapi helah dan tipu muslihat musuh yang semakin licik dan akibat kejahilan manusia itu sendiri. Justeru setiap cabaran dan rintangan tersebut perlu kita tangani dengan kebijaksanaan, strategi, ilmu pengetahuan dan juga kemahiran yang sebenar melalui semangat keluarga Malaysia,” katanya.

Hajiji turut mengajak rakyat negeri ini agar bersama-sama kerajaan memainkan peranan masing-masing dalam membantu memulihkan kembali ekonomi negeri yang terjejas akibat pandemik Covid-19.

“Semoga semangat kebersamaan kita itu dapat memberikan impak tinggi sekali gus dapat membina kesatuan masyarakat negeri ini yang dinamik dan bersatu padu,” katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|