Akibat tiada jambatan, pelajar gadai nyawa titi batang paip

Akibat tiada jambatan, pelajar gadai nyawa titi batang paip

Keningau: Sejak semalam tular video menunjukkan pelajar sekolah terpaksa meniti batang paip untuk menyeberangi sungai berikutan ketiadaan jambatan, dipercayai berlaku di Kampung Mansiang Baru, di sini.

Apa yang merisaukan, keadaan air sungai yang dalam dan mengalir dengan deras boleh mengundang kecelakaan jika ada yang tergelincir ketika meniti batang paip terbabit.

Video berdurasi 92 saat itu menunjukkan aliran air sungai yang deras disebabkan hujan lebat ketika beberapa pelajar sekolah sedang meniti batang paip untuk menyeberangi Sungai Mansiang.

Kampung berkenaan terletak di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tulid, dalam Parlimen Pensiangan yang diwakili Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Arthur Joseph Kurup.

Difahamkan, penduduk kampung ada membuat permohonan untuk membina jambatan gantung supaya tidak berdepan kesukaran dan bahaya ketika menyeberangi sungai tetapi mendakwa tiada perkembangan lanjut.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tulid, Flovia Ng, menerusi kenyataannya hari ini, beliau berkata peruntukan untuk membina jambatan di kampung itu baru saja diperolehi pada Jun lalu.

Katanya, peruntukan itu diperolehi melalui Kementerian Pembangunan Luar Bandar pada 23 Jun lalu dan kini sedang dalam proses dokumentasi untuk cabutan tender.

Flovia yang juga Pembantu Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah, berkata situasi itu hanya berlaku ketika air sungai melimpah disebabkan hujan lebat, namun cetek ketika paras normal.

“Ada Low River Crossing dibina merentasi Sungai Mansiang sebagai laluan penduduk untuk menyeberangi sungai yang airnya cetek ketika normal tetapi tidak dapat dilalui ketika banjir,” katanya.

Beliau berkata, pembinaan jambatan di kampung berkenaan menjadi keutamaannya dan beliau berusaha mendapatkan peruntukan sehinggalah diluluskan Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

Sebelum ini, isu hampir sama berlaku di Nangkawangan, Nabawan yang mana murid sekolah terpaksa menggunakan rakit dan kaedah ‘zip line’ untuk menyeberangi sungai selepas jambatan gantung dihanyutkan arus ketika banjir awal tahun ini.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|