1,331 diperiksa dalam Operasi Bersepadu di Lahad Datu

1,331 diperiksa dalam Operasi Bersepadu di Lahad Datu

Lahad Datu: seramai 1,331 orang diperiksa dalam Operasi Bersepadu Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) di daerah ini dari 1 Disember hingga semalam.

Komander ESSCOM, Datuk Hamzah Ahmad berkata, sepanjang tempoh operasi itu juga, sebanyak 205 kenderaan serta 486 rumah dan premis diperiksa.

Pasukan keselamatan memeriksa premis dan rumah dalam Operasi Bersepadu di Lahad Datu.

“Daripada jumlah itu, seramai 19 pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan mengikut peruntuhan Seksyen 6(1)(c), Akta Imigresen 1959/63 sebelum diusir pulang ke negara asal.

“Manakala sebanyak 26 keping saman trafik dan lima saman Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dikeluarkan atas pelbagai kesalahan mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya menerusi kenyataan media, hari ini.

Kakitangan SESB memotong wayar elektrik haram di Kampung Panji, Lahad Datu.

Selain itu, Hamzah berkata, jumlah nilai rampasan operasi bersepadu sebanyak RM2,002 yang terdiri daripada rokok seludup pelbagai jenama menyumbang kepada nilai rampasan tertinggi.

“Di samping itu, sebanyak 14 kompaun Majlis Daerah Lahad Datu dikeluarkan atas kesalahan tidak memiliki lesen perdagangan dan pengendalian makanan dikeluarkan selain tindakan pemotongan penyambungan wayar elektrik haram di Kampung Panji.

Pasukan keselamatan yang menjalankan Operasi Bersepadu di Lahad Datu.

“Operasi Bersepadu ini dilaksanakan bagi menguatkuasakan undang-undang disamping mengekang eleman jenayah rentas sempadan melibatkan PATI yang boleh menimbulkan ancaman kepada keselamatan negara, ketenteraman awam dan kesejahteraan masyarakat khasnya di
Zon Selamat Timur Sabah (ESSZONE),” katanya.

Tambah beliau lagi, pihaknya juga akan mempergiatkan operasi seumpama ini bagi mengekang mana-mana elemen yang boleh mengganggu gugat keselamatan dan kesejahteraan awam.

Sehubungan itu, katanya masyarakat diseru untuk menyalurkan maklumat berkaitan sebarang insiden keselamatan di ESSZONE ke Pusat Operasi ESSCOM di talian 089-863181 atau melalui aplikasi WhatsApp di talian 011-63311072.

Terdahulu, Operasi Bersepadu ini membabitkan seramai 80 pegawai dan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Pejabat Daerah, Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), JPJ, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), Pejabat Kesihatan Daerah, Jabatan Sukarelawan Malaysia, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Bahagian Penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Majlis Daerah, dan Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB).

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|