Kemuka maklumat palsu, tiga individu ditahan

Kemuka maklumat palsu, tiga individu ditahan

SANDAKAN:Pegawai Penguatkuasa JPN Negeri Sabah hari ini menahan seorang wanita dan dua lelaki yang disyaki memberikan dan mengemukakan maklumat palsu semasa membuat permohonan Kad Pengenalan di JPN Daerah Sandakan.

Menurut kenyataan media JPN Sabah ,semasa membuat permohonan Kad Pengenalan bagi dua (2) lelaki itu pada 15 Februari 2023, wanita tersebut telah memberikan maklumat palsu dengan menyatakan kedua-dua lelaki tersebut merupakan anak kandungnya.

Risikan dan siasatan lanjut yang dijalankan oleh oleh Pegawai Penguatkuasa JPN mendapati wanita tersebut bukan ibu kandung kepada kedua-dua lelaki berkenaan.

Ketiga-tiga individu tersebut telah ditahan pada 10 Mei 2024 semasa hadir memberikan keterangan di JPN Daerah Sandakan dan akan dituduh melakukan kesalahan di bawah Peraturan 25 (1)(b), Peraturan-Peraturan Pendaftaran 1990 (2007) dan  jika sabit kesalahan boleh dijatuhkan hukuman Penjara tidak melebihi 3 tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau Kedua-duanya sekali.

Dalam pada itu, JPN tidak akan berkrompomi dengan salah laku yang melanggar Undang-Undang dan mengancam keselamatan Negara.

Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|