Balai Cerap Al-Biruni Putatan jadi destinasi pelancongan

Balai Cerap Al-Biruni Putatan jadi destinasi pelancongan

PUTATAN: Balai Cerap Al-Biruni Tanjung Dumpil Putatan, antara 29 lokasi rasmi tempat melihat anak bulan seluruh Malaysia akan dibuka sebagai salah satu destinasi pelancongan yang menarik di negeri ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, ini sesuai dengan hala tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) memandangkan balai cerap itu merupakan salah satu mercu tanda Islam dan perkembangan ilmu falak di negeri ini.

Selain itu katanya, Balai Cerap Al-Biruni juga akan dimanfaatkan sepenuhnya sebagai pemangkin bagi penyelidikan dan pendidikan berkaitan dengan ilmu Falak dan Astronomi.

Menurutnya, Kerajaan sangat komited dalam pelaksanaan Majlis Rukyah Hilal Rasmi (Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah) demi maslahah umat Islam di negeri khususnya dan seluruh negara khasnya.

“Majlis Rukyah Hilal Rasmi (Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah) dan Majlis Rukyah Hilal Ramadhan Tahun 1445H /2024 merupakan majlis rasmi bagi Kerajaan Negeri Sabah setiap tahun.”

“Ia merupakan majlis terpenting dalam soal ibadah umat Islam iaitu bagi menetapkan bermulanya umat Islam berpuasa, menyambut Aidilfitri dan Aidiladha”, katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Rukyah Hilal Rasmi (Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah) dan Majlis Rukyah Hilal Ramadhan Tahun 1445H / 2024 bagi negeri Sabah di Balai Cerap Al-Biruni Negeri Sabah, Tanjung Dumpil pada Ahad.

Teks ucapan Hajiji dibacakan oleh Timbalan Ketua Menteri III/Menteri Kerja Raya, Datuk Shahelmey Yahya.

Katanya, Rukyatul Hilal adalah suatu tuntutan, dan di Malaysia kaedah rukyah (melihat) dan hisab (kiraan) adalah kaedah yang digunakan bagi menetapkan awal Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah.

Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|