UWSS tangani masalah bekalan air di utara KK

UWSS tangani masalah bekalan air di utara KK

Tuaran: Kerajaan negeri melaksanakan dua projek Skim Bekalan Air Kecemasan (UWSS) di Loji Rawatan Air (LRA) Telibong I dan II sebagai langkah segera menangani masalah air di bahagian utara Kota Kinabalu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, UWSS pertama yang dilaksanakan oleh Jetama Sdn Bhd di LRA Telibong I, Tamparuli diselesaikan pada 12 Oktober dan akan beroperasi sepenuhnya menjelang Disember ini.

Hajiji ketika meninjau LRA Telibong di Tamparuli.

“Satu lagi projek UWSS sedang dilakukan di LRA Telibong II yang dijangka siap antara Februari dan Mac tahun depan.

“Projek UWSS Telibong I melibatkan pembinaan loji rawatan pakej air dengan kapasiti lima juta liter sehari (mld) untuk meningkatkan kapasiti kepada 80 mld.

“Ia akan berfungsi sepenuhnya sebaik sahaja pemasangan paip agihan 1.8km selesai,” katanya dalam satu kenyataan media selepas menghadiri taklimat dan lawatan tapak ke LRA Telibong I, hari ini.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Air Negeri Sabah (JANS), Baharuhom KK Sogon dalam taklimatnya berkata, projek UWSS Telibong I akan menyediakan bekalan air tambahan kepada seramai 25,000 penduduk untuk menangani masalah bekalan air di Tuaran dan Tamparuli.

Katanya, ia juga akan membolehkan bekalan air yang berlebihan diedarkan kepada isi rumah di sekitar Manggatal dan Telipok.

Jelas beliau, projek UWSS Telibong II akan meningkatkan kapasiti bekalan air di LRA sebanyak 10mld.

Dalam pada itu, Hajiji berkata, perancangan sistematik ini dijangka akan meningkatkan bekalan air di bahagian utara Kota Kinabalu, kerana ia juga akan meningkatkan pengeluaran air kepada sejumlah 15mld.

“Sementara itu, saya meminta JANS untuk meningkatkan catuan air yang dijadualkan di kawasan yang teruk terjejas dengan kekurangan air.

“Kerajaan Negeri kini sedang menjalankan kajian kebolehlaksanaan selama enam bulan untuk membina LRA 1,000 mld di bawah Bekalan Air Kota Kinabalu Fasa III sebagai langkah jangka panjang untuk menyelesaikan masalah kekurangan bekalan air,” katanya lagi.

Turut hadir ialah Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Sabah Datuk Yakub Khan; Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Datuk Safar Untong; Pembantu Menteri Kerja Raya Sabah, Datuk Limus Jury; dan Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Joniston Bangkuai.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|