Usaha komuniti jadikan Kampung Terintidon destinasi pelancongan

Usaha komuniti jadikan Kampung Terintidon destinasi pelancongan

Kota Belud: Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu, Kampung Terintidon di Kadamaian, di sini, mempunyai banyak potensi untuk berkembang menjadi sebuah kampung pelancongan yang mempunyai persekitaran bersih dan suasana ceria.

Kampung tersebut, yang mengambil masa dua jam perjalanan dari Kota Kinabalu, telah menunjukkan usaha komuniti dan persahabatan yang mampu memikat pengunjung datang untuk meneroka kawasan pedalaman.

Joniston meninjau tarikan pelancongan di Kampung Terintidon, Kadamaian.

Penduduk kampung tersebut telah mengambil inisiatif untuk merancang aktiviti-aktiviti pelancongan agar pengunjung boleh berjalan-jalan di dusun, berhenti di pelbagai lokasi untuk menikmati pemandangan dan bunyi sekeliling.

Untuk memudahkan inisiatif ini, Kampung Terintidon dibahagikan kepada tujuh kumpulan masyarakat, masing-masing dengan jawatankuasa sendiri yang dipertanggungjawabkan dengan mengekalkan keharmonian, kebersihan, dan menggalakkan pembangunan pelbagai aktiviti berkaitan pelancongan seperti pengembaraan, budaya, pertanian, pendidikan, makanan, dan kraftangan.

Joniston bersama komuniti Kampung Terintidon yang giat menjadikan kampung mereka tarikan pelancongan di Kadamaian, Kota Belud.

Terdahulu, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah (STB), Datuk Joniston Bangkuai melawat ke kampung tersebut untuk melihat peluang pelancongan.

“Saya kagum dengan perpaduan yang ditunjukkan oleh penduduk kampung dalam usaha untuk mencantikkan dan mengembangkan kampung ini ke potensi penuh.

“Penambahan aktiviti berkaitan pelancongan akan terus memperbaiki kampung ini dan meletakkannya sebagai destinasi pelancongan luar bandar yang harus dikunjungi.

“STB sentiasa terbuka untuk membantu komuniti pedalaman dalam mengembangkan potensi pelancongan mereka, dan saya berharap agar Kampung Terintidon akan berfungsi sebagai teladan kepada komuniti lain untuk dicontohi,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Beliau diiringi Presiden Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FeRTAS) merangkap Presiden Persatuan Pelancongan Kadamaian, Walter Kandayon dan Pemimpin Pembangunan Masyarakat Kadamaian, Demis Rumanti.

Sehubungan itu, Joniston turut menggalakkan masyarakat untuk bekerjasama dengan pasukan produk STB bagi menghasilkan pakej luar bandar untuk mempromosikannya kepada penduduk tempatan dan pelancong.

Kampung Terintidon dipuji atas pemacu kebersihannya semasa mesyuarat Lembaga baru-baru ini yang memberi tumpuan kepada pelancongan luar bandar, susulan cadangan oleh FeRTAS untuk menjalankan kempen pembersihan di kampung-kampung luar bandar.

Menurut Walter, kejayaan inisiatif Kampung Terintidon untuk membersihkan kampung mereka dengan penglibatan komuniti telah mendorong FeRTAS untuk mengetuai pemacu ke arah masyarakat luar bandar bebas sampah menjelang 2025.

Katanya, usaha ini bertepatan dengan matlamat dan rancangan untuk menjadikan Sabah sebuah destinasi bertaraf dunia bagi pelancongan luar bandar menjelang 2030.

Tambah beliau, jika objektif pembersihan itu tercapai, komuniti luar bandar akan dimodenkan kepada sebuah tempat yang ingin didiami dan dilawat, lengkap dengan kemudahan seperti tandas yang mencapai piawaian antarabangsa.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|