SMM2H bakal jadikan Sabah lebih menarik kepada warga asing

SMM2H bakal jadikan Sabah lebih menarik kepada warga asing

Kota Kinabalu: Sabah bakal melancarkan Program Sabah Malaysia Rumah Keduaku (SMM2H) yang akan menambahkan lagi tarikan negeri ini kepada warga asing yang ingin pindah dan menetap di sini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Kabinet Negeri telah meluluskan program itu untuk dilancarkan sebaik sahaja butiran akhir dimuktamadkan dan penyelarasan dibuat.

Katanya, program itu tidak akan mengikut syarat-syarat baharu yang diperkenalkan dalam program MM2H persekutuan.

“Dengan SMM2H kita sendiri, kita berhasrat untuk menjadikan Sabah lebih menarik kepada warga asing yang ingin berpindah dan tinggal di Sabah.

“Kami berharap untuk melihat warga asing dan bakat bernilai tinggi berpindah ke Sabah, dan mewujudkan putaran ekonomi,” katanya dalam ucapannya sempena Malam Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah Sabah (SHAREDA) 2022 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), di sini, malam tadi.

Turut hadir Presiden SHAREDA, Datuk Sr Chua Soon Ping dan Naib Presiden merangkap pengerusi penganjur, Wesley Chai Meng Kong.

Teks ucapan Hajiji dibacakan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Seri Masidi Manjun.

Dalam pada itu, Hajiji berkata, setakat ini Sabah kekal konsisten dari segi menarik pelaburan asing, berikutan banyak peluang yang telah dimanfaatkan oleh Sabah ke atas pelbagai sektor di seluruh negeri.

“Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) telah menyenaraikan Sabah sebagai memperoleh pelaburan asing bernilai RM9.9 bilion dari Januari hingga September 2022, yang menjadikan negeri ini sebagai yang ketiga tertinggi di negara ini.

“Sabah akan mendorong momentum ini dan kita yakin negeri ini sedang dan akan terus menjadi destinasi menarik untuk pelaburan.

“Kita berusaha untuk menjadi mesra pelabur dan yakinlah bahawa kerajaan negeri akan mengurangkan segala halangan untuk memudahkan pelaburan,” katanya.

Beliau turut memuji SHAREDA kerana mengumpulkan pemaju yang menyusun kepakaran dan sumber mereka bagi membentuk dan memajukan industri dan ekonomi.

“Saya ingin memuji SHAREDA dan ahli-ahlinya untuk peranan yang mereka mainkan sebagai rakan kongsi sedang berjalan, berkongsi pandangan dan input anda untuk membentuk dasar kerajaan serta pembangunan hartanah dan perumahan.

“Anda merupakan barisan hadapan dalam pembinaan negara melalui kerja anda. Anda adalah aset penting negara dan saya mahu melihat SHAREDA meningkatkan usaha dalam melakukan yang lebih baik,” katanya lagi.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|