Semangat perpaduan, hormat-menghormati kukuhkan kesatuan rakyat Sabah – Hajiji

Semangat perpaduan, hormat-menghormati kukuhkan kesatuan rakyat Sabah – Hajiji

Kota Kinabalu: Semangat perpaduan dan hormat-menghormati akan bertambah kukuh jika rakyat datang bersama dengan yakin dan bersatu dalam nilai kebersamaan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, rakyat di negeri ini hidup seiring satu sama lain sebagai rakyat Malaysia sejati, dengan menunjukkan toleransi, hormat dan persefahaman.

“Tahun ini, semasa penganut Kristian meneruskan tradisi Krismas dengan berkumpul bersama keluarga, kita semua harus, tanpa mengira kepercayaan dan agama, bersyukur atas segala yang menyatukan kita.

“Marilah kita mengiktiraf semua kebaikan yang kita ada dalam hidup kita dan meraikan mesej muhibah, kebaikan dan belas kasihan,” katanya dalam perutusan sempena sambutan Krismas 2022.

Beliau berkata, dua tahun kebelakangan ini sukar untuk semua pihak, kerana perlu menangani impak daripada pandemik COVID-19.

Namun, jelasnya, melalui itu, dapat dilihat bagaimana ramai yang tampil untuk mendepani tempoh mencabar itu dengan kemurahan hati, kebaikan serta harapan.

“Kita juga melihat dedikasi daripada barisan hadapan kita dan ramai lagi individu yang telah meletakkan diri mereka dalam risiko untuk memastikan kita semua selamat. Kita berterima kasih atas pengorbanan dan jasa mereka,” katanya.

“Dalam kita menyambut Krismas, marilah kita meluangkan sedikit masa untuk mengucapkan terima kasih kepada pasukan keselamatan yang tidak dapat menyambut Krismas dan yang berani berkhidmat untuk negara kita.

“Kita juga mengucapkan terima kasih kepada semua responder pertama, pegawai penguatkuasa undang-undang, dan profesional perubatan barisan hadapan yang bekerja tanpa jemu untuk berkhidmat dan melindungi masyarakat kita.

“Marilah kita juga mengingati mereka yang memerlukan dan terdedah di tengah-tengah kita dan bertindak balas dengan empati terhadap nasib mereka,” katanya lagi.

Tambah Hajiji, setiap tahun, tanpa mengira keadaan semasa, kita boleh temui harapan dan kegembiraan yang diperbaharui apabila kita bersyukur kepada Tuhan atas limpah kurnia yang dikurniakan kepada kehidupan, negeri dan negara kita sepanjang tahun.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|