Persidangan DUN Sabah: Harga makanan haiwan, baja tanaman, racun meningkat lebih 40 peratus

Persidangan DUN Sabah: Harga makanan haiwan, baja tanaman, racun meningkat lebih 40 peratus

Kota Kinabalu: Harga bahan makanan haiwan, baja tanaman dan racun serangga di negeri ini meningkat melebihi 40 peratus, kata Pembantu Menteri Pertanian dan Perikanan Sabah, Hendrus Anding.

Beliau berkata, peningkatan itu adalah disebabkan kos logistik, kekurangan bahan akibat kemarau khususnya jagung dari Argentina, pandemik Covid-19 dan juga penurunan nilai Ringgit Malaysia serta perang Rusia-Ukraine juga penyebab peningkatan harga bahan berkenaan.

“Selain itu, perubahan dasar luar negara serantau juga mempengaruhi harga dan bekalan. Ketika ini, fenomena kenaikan harga ini menunjukkan trend yang meningkat.

“Kementerian saya melalui Jabatan Pertanian Sabah mengalakkan industri pengeluaran baja tempatan dan mengurangkan penggunaan racun kimia melalui pelbagai langkah,” katanya dalam sidang DUN Sabah di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi menjawab Tan Lee Fatt (Likas-DAP) berhubung rancangan kerajaan dalam mengurangkan kebergantungan import makanan haiwan, baja tanaman dan racun serangga.

Katanya lagi, antara langkah yang dilakukan termasuk mengalakkan petani mengamalkan Pengurusan Perosak Bersepadu bagi mengurangkan kerbergantungan terhadap racunkimia melalui kawalan secara kultura (semua kerja-kerja mekanikal penjagaan rumput yang tidak melibatkan baja atau bahan kimia), kawalan fizikal dan kawalan biologi.

“Selain itu, menggalakkan dan mempromosi penggunaan input pertanian berasaskan mikroorganisma berfaedah seperti Plant Booster, Growth Enhancer dan Bokashi (baja kompos yang dihasilkan melalui proses fermentasi atau peragian bahan organik dengan Effective Microorganisms).

“Menggalakkan penggunaan bahan sisatan aman seperti jerami padi untuk dijadikan baja kompos dan menjalankan aktviti pengembangan bagi mendidik petani untuk menggunakan baja dan racun perosak mengikut keperluan dan sukatan yang tepat dengan teknik-teknik yang betul supaya penggunaan input adalah secara berhemah dan berkesan,” katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|