Tan Sri Musa Aman dianugerah Ijazah Kehormat UMS

Tan Sri Musa Aman dianugerah Ijazah Kehormat UMS

KOTA KINABALU: Mantan Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (Ekonomi Pembangunan) oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS) sempena Majlis Konvokesyen UMS ke-25 pada rabu.

Ijazah kehormat yang disampaikan oleh Pro-Canselor UMS, Tan Sri Azman Hashim itu atas kredibiliti ketokohan beliau dalam memimpin pembangunan ekonomi negeri Sabah sehingga digelar ‘Arkitek Pembangunan Ekonomi Negeri Sabah’.

Semasa memberikan ucapan balas, Musa merakamkan penghargaan atas penghormatan kepada pihak UMS atas pengiktirafan tersebut.

“Bagi saya anugerah yang diberikan oleh UMS kepada saya sangat tinggi nilainya.

“Justeru, tidak salah rasanya saya kongsikan penghormatan anugerah ini dengan seluruh rakan dalam kabinet Sabah ketika itu, teman-teman seperjuangan dalam kepimpinan, seluruh ahli keluarga serta para pegawai perkhidmatan awam termasuk pegawai-pegawai saya yang sangat berdedikasi ketika berkhidmat membantu saya melaksanakan tugas berat sebagai Ketua Menteri Sabah,” katanya.

Dalam pada itu, menyentuh bidang pendidikan, fokus mendalamnya terhadap pembangunan dan peningkatan mutu pendidikan bermula apabila dilantik sebagai Pengarah Yayasan Sabah pada tahun 1994.

“Saya sedar, isu pendidikan sangat penting dan menjadi tunjang utama mencapai kecemerlangan hidup, lebih-lebih lagi negeri Sabah yang pada ketika itu agak tertinggal dalam bidang pembangunan berbanding negeri-negeri lain.

“Saya percaya bahawa kejayaan ekonomi yang hebat, peningkatan ilmu pendidikan dan kecemerlangan usaha memajukan negeri, sangat berkait rapat dengan iltizam kita untuk melahirkan modal insan berpendidikan tinggi.

“Menyedari kepentingan inilah kerajaan negeri Sabah yang saya pimpin memberikan fokus yang jelas terhadap usaha membina infrastruktur pendidikan berkualiti,” ujarnya.

Beliau juga menyeru graduan UMS supaya tidak berpuas hati dengan segulung ijazah yang diperoleh hari ini.

“Berusahalah untuk meneruskan pengajian walaupun mungkin ada dalam kalangan anak-anak yang memperoleh kerjaya selepas ini.

“Tanamkanlah dalam diri bahawa pendidikan adalah suatu proses berterusan dan tidak bernoktah ataupun pendidikan sepanjang hayat,” katanya.

Untuk rekod, Musa berkhidmat sebagai Ketua Menteri Sabah selama 15 tahun dari tahun 27 Mac 2003 sehingga 11 Mei 2018 dan pernah dilantik sebagai Pro-Canselor UMS dari tahun 2005 hingga 2018.

Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|