Industri pembalakan kekal antara penyumbang utama ekonomi Sabah

Industri pembalakan kekal antara penyumbang utama ekonomi Sabah

Kota Kinabalu: Industri pembalakan masih merupakan salah satu penyumbang utama kepada sektor ekonomi Sabah.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam berkata, jumlah eksport yang dijana daripada sektor pembalakan tahun lepas (Januari-Jun 2022) ialah RM587,993,764.

Dr Joachim (lapan kanan), Tan (lapan kiri) dalam gambar kumpulan bersama Jawatankuasa Eksekutif STIA.

Tambahnya, produk utama yang dieksport termasuk papan lapis, kayu gergaji dan produk berkaitan pengacuan.

“Ini adalah peningkatan sebanyak 22 peratus dari segi nilai berbanding tempoh yang sama pada tahun 2021.

“Dari segi isi padu, terdapat sedikit peningkatan sebanyak 9.42 peratus,” katanya pada Lumber Night 2023 yang diadakan, kelmarin.

Beliau yang juga Menteri Pembangunan Perindustrian berkata, Kerajaan Negeri telah menguruskan hutan negeri secara mampan sejak penubuhan Pengurusan Hutan Lestari (SFM) pada tahun 1997.

Di samping itu, katanya, industri pembalakan di Sabah akan menyaksikan perubahan ketara pada masa hadapan dengan kayu perladangan mengambil alih sebagai sumber utama bahan mentah untuk kedua-dua sektor huluan dan hiliran.

Bagi mencapai hasrat tersebut, katanya Kerajaan Negeri telah melancarkan Pelan Tindakan Pembangunan Ladang Hutan (2022-2036) pada Mac 2022.

“Kerajaan Sabah khususnya Kementerian saya menyokong dasar untuk mewujudkan 400,000 hektar ladang hutan menjelang 2035, sebagai langkah mengurangkan pergantungan kepada kayu daripada hutan simpan, serta meningkatkan produktiviti kayu di negeri ini.

“Jabatan Perhutanan juga menganggap adalah penting untuk memastikan terdapat pengurangan dalam jumlah pengeluaran konsesi pembalakan sebagai langkah proaktif dalam mempromosikan SFM sebagai pelan jangka panjang,” katanya.

Sejak permulaan inisiatif pemuliharaan, Joachim berkata Kerajaan Negeri telah mencapai kemajuan yang ketara dalam pemuliharaan hutan.

“Pada ketika ini, saya berbangga menjadi rakyat Sabah kerana negeri ini masih mempunyai 64 peratus daripada jumlah tanah yang masih dilitupi hutan.

“Kita semua harus berbangga dengan warisan ini untuk dilihat dan dinikmati oleh generasi akan datang. Tahniah kepada Jabatan Perhutanan Sabah,” katanya.

Menggalakkan semua pihak agar aktif mempromosikan Perladangan Pokok Industri sebagai sumber utama bahan mentah industri perkayuan hilir, beliau berkata, Kementeriannya difahamkan, sekiranya Sabah berjaya membangunkan 400,000 hektar ladang hutan dengan anggaran 200 meter padu kayu sehektar setahun, dalam tempoh 10 tahun, negeri ini boleh menjangkakan 8 juta meter padu perahan kayu.

Dengan jumlah ini, beliau berkata, Kementeriannya akan mampu dengan yakin mempromosikan industri berasaskan kayu, terutamanya dalam aktiviti hiliran yang kemudiannya akan menyediakan lebih banyak pekerjaan kepada penduduk tempatan.

Dalam pada itu, Joachim berkata, komitmen kepada polisi ini memerlukan pelaburan besar sehingga RM170 juta setiap tahun dan dalam hal ini, kedua-dua kerajaan persekutuan dan negeri telah menyediakan pelbagai insentif kepada pemegang lesen SFM untuk menyokong pembangunan perladangan hutan.

Beliau menyeru kedua-dua pemain industri hulu dan hiliran, untuk bekerjasama rapat dengan kerajaan sebagai cara untuk meneruskan pembangunan industri kayu di Sabah.

“Saya dengan senang hati melihat penyertaan aktif industri dalam aktiviti penanaman pokok dalam menyokong program ‘Greening Malaysia’, yang merupakan salah satu agensi negara yang menangani perubahan iklim dan kualiti hidup dengan matlamat untuk menanam 100 juta pokok di seluruh negara menjelang 2025.

“Saya telah menyertai Sabah Timber Industries Association (STIA) dalam beberapa progam penanaman pokok dan saya melihat ini adalah inisiatif yang baik untuk menggalakkan kesedaran orang ramai dan memupuk pemikiran generasi muda mengenai kepentingan penanaman semula ke arah menangani isu perubahan iklim, katanya lagi.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|