Sabah terima RM11.9 bilion pelaburan asing dalam tempoh dua tahun

Sabah terima RM11.9 bilion pelaburan asing dalam tempoh dua tahun

Kota Kinabalu: Sabah memperoleh sejumlah RM11.9 bilion pelaburan asing dan RM942 juta pelaburan domestik dalam tempoh dua tahun dari September 2020 hingga September 2022.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, ia turut mewujudkan kira-kira 5,000 peluang pekerjaan untuk rakyat tempatan.

Shahelmey mewakili Ketua Menteri pada Borneo Architecture Festival 2022, BAF Convention: Borneo Moving Forward di SICC, Kota Kinabalu.

Menurut beliau, ia mencerminkan keyakinan pelabur terhadap Sabah dan menunjukkan sangat baik untuk menjalankan perniagaan di negeri ini.

“Kerajaan Negeri komited untuk mencari cara untuk meningkatkan pelaksanaan dasar dan memastikan sistem penyampaian kerajaan diperkuat dan ditambah baik,” katanya pada Borneo Architecture Festival 2022, BAF Convention: Borneo Moving Forward di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC), hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah, Datuk Shahelmey Yahya.

Hajiji berkata, beliau gembira melihat Pertubuhan Akitek Malaysia (PAM), Sabah Chapter dan organisasi seiring yang lain telah memulakan acara seperti ini meneruskan dan melengkapkan usaha Kerajaan Negeri untuk mendorong momentum pembangunan.

“Saya menyeru kepada pemain industri swasta, seperti PAM dan organisasi seumpama lain untuk menjadi rakan kongsi kami dalam kemajuan dan bekerjasama dengan Kerajaan Negeri.

“Kita tidak berputus asa sejak mengambil alih tampuk pemerintahan pada Oktober 2020. Malah, dalam tempoh pandemik, kita telah merangka pelan pembangunan lima tahun iaitu – Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Menjelang Mac 2022, kita telah melancarkan road map yang menggariskan visi, strategi dan keutamaan untuk lima tahun akan datang. Pelan tindakan ini adalah penting dalam membawa Sabah ke dekad akan datang.

“Kerajaan negeri berazam untuk menetapkan kadar pembangunan dan mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk perniagaan beroperasi.

“Setakat ini Pelan Pembangunan SMJ, Sabah berada di landasan yang betul dan kita telah mencatat beberapa kejayaan termasuk mencapai hasil negeri tertinggi sebanyak RM5.449 bilion tahun lepas.

“Saya yakin dengan perkembangan positif dalam usaha kita untuk mendapat suara lebih besar dan lebih banyak penyertaan dalam sektor minyak dan gas negeri, serta mendapat lebih banyak hasil daripada sumber lain, hasil negeri dijangka melepasi paras RM6 bilion tahun ini,” katanya.

Dalam pada itu, Hajiji berkata, pembinaan lebih banyak bangunan cekap tenaga atau bangunan hijau merupakan langkah ke hadapan selain pemulihan dan pemuliharaan alam sekitar.

“Adalah menggembirakan bahawa tema konvensyen bertepatan dengan Agenda 2030 untuk Pembangunan Mampan yang diterima pakai oleh semua anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 2015.

“Agenda ini menyediakan pelan tindakan bersama untuk keamanan dan kemakmuran rakyat dan bumi ini, untuk masa ini dan akan datang.

“Malah, Kerajaan Malaysia telah berusaha secara aktif ke arah mencapai Matlamat Pembangunan Mampan dan mempergiatkan usahanya melalui pelbagai kementerian dan agensi dalam inisiatif mitigasi dan adaptasi perubahan iklim,” katanya lagi.

Tambahnya, mengurangkan impak perubahan iklim merupakan keutamaan dalam agenda Kerajaan Negeri dan Majlis Tindakan Perubahan Iklim di bawah bidang kuasa Jabatan Perhutanan Sabah juga telah ditubuhkan untuk membincangkan dasar dan tindakan perubahan iklim, memacu pertumbuhan ekonomi hijau, memangkin kehijauan. teknologi dan pertumbuhan rendah karbon.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|