KM – Potensi besar dalam kerjasama rentas sempadan di BIMP-EAGA

KM – Potensi besar dalam kerjasama rentas sempadan di BIMP-EAGA

Kota Kinabalu: Tindakan harus diambil untuk mempercepatkan pertumbuhan Kawasan Pembangunan Asia Timur Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA), yang merupakan platform relevan untuk mewujudkan kerjasama antara negara- negara anggota.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, untuk negara ini khususnya Sabah, terdapat banyak potensi dalam kerjasama rentas sempadan dalam sektor keutamaan yang diperuntukkan oleh BIMP-EAGA.

Katanya, antara sektor berkenaan adalah pengangkutan, hubungan tenaga dan tenaga, perdagangan dan pelaburan, ICT, industri agro dan perikanan, pelancongan, persekitaran serta sosial budaya dan pendidikan.

“Ini sesuai dengan rancangan strategik pembangunan lima tahun kerajaan bermula 2021, iaitu Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang dilancarkan awal tahun ini.

“Pelaksanaan SMJ itu sesuai dengan kerangka utama pembangunan nasional melalui Wawasan Kemakmuran Bersama 2030,” katanya dalam ucapan alu-aluannya pada Persidangan Dalam Talian Tenaga BIMP-Eaga dan Pameran (BECE) yang pertama, hari ini.

Teks ucapannya itu disampaikan oleh Utusan Khas (Special Envoy) BIMP-EAGA Sabah, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Turut menghadiri persidangan dan pameran dalam talian itu adalah Menteri Tenaga dan Sumber Mineral Indonesia, Arifin Tasrif dan Pengerusi Lembaga Pembangunan Mindanao, Filipina, Setiausaha Emmanuel F. Piñol serta Pengurus Projek dan Pengerusi Penganjur BECE, Dolly Jimayol.

Hajiji berkata, tiga teras utama SMJ adalah sektor pertanian, perindustrian, dan pelancongan sebagai tumpuan kepada Pertumbuhan Ekonomi termasuk modal insan dan kesejahteraan rakyat; rangkaian infrastruktur dan kelestarian hijau.

Katanya, beliau yakin BIMP-EAGA iaitu kumpulan terbesar serantau Asia ini bertujuan untuk mempercepatkan pembangunan ekonomi, meningkatkan daya saing eksport, dan meningkatkan daya tarik di Kawasan Pertumbuhan Asia Timur kepada pelaburan tempatan dan asing serta memiliki prospek yang lebih besar pada masa akan datang.

“Malaysia komited untuk terus mendukung dan meningkatkan kerjasama dalam BIMP- EAGA. Ia sudah bergerak jauh sejak awal penubuhannya pada tahun 1994,” katanya.

Sementara itu, Hajiji berkata tema “Sektor Tenaga BIMP-EAGA – Peluang & Cabaran” sesuai dengan tujuan memperbaharui pemain industri mengenai cabaran yang dihadapi industri minyak dan gas serta industri infrastruktur tenaga.

Katanya, laluan pertumbuhan BIMP-EAGA sehingga 2025 dipandu oleh teras strategi jangka panjang untuk meningkatkan hubungan dalam dan luar BIMP-EAGA bagi menjadikan wilayah ini sebagai pengeluar makanan di Asean dan seluruh Asia.

“Ia juga sekaligus mempromosikan BIMP- EAGA sebagai destinasi pelancongan utama, memastikan pengurusan sumber semula jadi yang mampan, dan mempromosikan hubungan masyarakat melalui sosial-budaya dan pendidikan.

“Saya percaya anda akan meluangkan masa untuk membincangkan banyak topik yang relevan termasuk peluang dan penyelesaian, pengalaman aplikasi, mencari rakan global untuk bekerjasama pada masa depan, serta pembiayaan infrastruktur,” katanya.

Hajiji berkata, kejayaan yang dicapai baru-baru ini akan membantu mewujudkan Borneo Grid dan Asean Power Grid yang lebih luas, yang merupakan Projek Prasarana BIMP-EAGA di bawah BIMP-EAGA VISI 2025 (BEV 2025) serta aspirasi BIMP-EAGA untuk meningkatkan akses tenaga khususnya ke kawasan luar bandar.

Pada 6 Ogos lalu, syarikat utiliti Sabah iaitu Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) menandatangani Perjanjian Pertukaran Tenaga dan Sambungan dengan anak syarikat Sarawak Energy Berhad (SEB), Syarikat SESCO Bhd, untuk membenarkan hubungan tenaga elektrik antara kedua-dua negeri jiran.

“Strategi sektor BIMP-Eaga PEI (Tenaga dan Infrastruktur Tenaga) berpusat pada mempromosikan penggunaan sumber tenaga sub-wilayah yang optimum untuk meningkatkan akses tenaga terutama di kawasan luar bandar, mengoptimumkan penggunaan sumber tenaga domestik dan meningkatkan keselamatan tenaga serantau,” katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|