Isu tuntutan 40 %, keputusan mahkamah tepat: Pemuda UPKO

Isu tuntutan 40 %, keputusan mahkamah tepat: Pemuda UPKO

Kota Kinabalu: Keputusan Mahkamah Rayuan untuk membenarkan Persatuan Undang-undang Sabah (SLS) memulakan prosiding semakan kehakiman berhubung pemberian khas 40 peratus adalah tepat.

Ketua Pemuda Pergerakan Pemuda UPKO Malaysia, Felix Joseph Saang berkata, keputusan itu sememangnya amat disambut baik dan membuktikan hak Sabah di bawah Perlembagaan Persekutuan tidak wajar dipertikaikan.

Katanya, semua pihak seharusnya menghormati keputusan berkenaan dan bekerjasama untuk mencari penyelesaian terbaik kepada isu tersebut.

“Pemuda Upko berharap agar tuntutan hak 40 peratus dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dapat direalisasikan.

“Kita juga berharap perbicaraan itu kelak dapat dijalankan dengan adil dan isu tuntutan ini boleh diselesaikan secepat mungkin,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas keputusan yang dibuat Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan SLS untuk memulakan prosiding semakan kehakiman.

Semakan berkenaan adalah percubaan menguatkuasakan pemberian khas 40 peratus yang Sabah berhak di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Sehubungan itu, Felix berkata, Pemuda Upko akan terus memainkan peranan dalam menyokong, mendesak serta menuntut agar MA63 dapat dihormati dan dilaksanakan sepenuhnya.

Katanya, tuntutan berkaitan hak-hak kepentingan Sabah di dalam MA63 tidak berasaskan kepentingan politik sebaliknya perlu direalisasikan demi kesejahteraan wilayah Sabah.

“Komitmen dan kesungguhan Upko tidak pernah berhenti dalam perkara ini untuk menuntut hak-hak dan kepentingan wilayah Sabah,” tegasnya.

Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|