Wujudkan Bandar Pintar di kawasan tumpuan

Wujudkan Bandar Pintar di kawasan tumpuan

Kota Kinabalu: Kerajaan negeri akan mewujudkan Bandar Pintar atau “Smart City” di beberapa kawasan tumpuan, yang akan dipacu oleh pelan strategik Kerajaan Digital.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, pembangunan bandar pintar itu bagi mewujudkan eko-sistem ekonomi digital dan pembudayaan digital dalam meningkatkan kualiti hidup yang akan memberi manfaat kepada masyarakat secara keseluruhannya.

Katanya, ia adalah selaras dengan teras ketiga Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) iaitu Jaringan Infrastruktur dan Kelestarian Hijau.

“Strategi yang digariskan di bawah teras ini meliputi usaha membina dan menambah baik jaringan infrastruktur darat, laut, udara dan infrastruktur komunikasi.

“Ia juga bagi melaksanakan pendigitalan perkhidmatan serta meningkatkan akses dan kesamarataan dalam menikmati kemudahan infrastruktur”, katanya.

Beliau berkata demikian ketika melancarkan Aplikasi E-Jariah Sabah di Dewan Bankuasi Utama, Menara Kinabalu, hari ini.

Hajiji berkata, sejajar dengan pembudayaan digital, Perbadanan Baitulmal Negeri Sabah (PBNS) melakar sejarah baharu membangunkan aplikasi PBNS yang pertama dikenali sebagai E-Jariah Sabah, menerusi kerjasama dengan TM One iaitu cabang perniagaan Telekom Malaysia Berhad.

Katanya, aplikasi itu akan memudahkan orang ramai termasuk mereka yang bekerja sama ada dalam sektor kerajaan, swasta, syarikat atau perseorangan, membuat sumbangan jariah atau sedekah hanya melalui telefon pintar.

“Ia bukan saja mudah dan pantas, malah lebih selamat tanpa perlu bersemuka, dalam keadaan pandemik ketika ini.

“Kerajaan negeri berbesar hati dengan komitmen PBNS yang mempelbagaikan aktiviti kutipan sumbangan mereka melalui kaedah yang mudah dan bersesuaian dengan peredaran terkini.

“Saya percaya dengan adanya aplikasi ini, ia memudahkan orang Islam secara keseluruhannya terutama yang bekerja menggunakan kaedah ini dengan membuat potongan gaji secara bulanan dan mengikut kemampuan masing–masing kepada PBNS,” katanya.

Hajiji berkata, secara tidak langsung ini akan dapat membantu Perbadanan Baitulmal Negeri Sabah melaksanakan aktiviti agihan yang akan memberikan manfaat kepada golongan sasar dan memerlukan di negeri ini.

Hajiji berkata, orang awam diharap dapat memanfaatkan aplikasi E-Jariah dengan sepenuhnya kerana ia akan memudahkan orang ramai untuk membuat sumbangan walau di mana sahaja berada.

Katanya, penggunaan teknologi digital begitu meluas pada hari ini dan secara tidak langsung telah mengubah cara hidup masyarakat.

“Penularan pandemik COVID-19 menuntut kita untuk hidup dalam norma baharu dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) sekali gus penggunaan aplikasi digital menjadi alternatif baharu dalam memenuhi keperluan seharian kita.

“Peranan dan penggunaan teknologi digital mengambil alih dan membantu menyelesaikan urusan seharian kita dengan selamat, mudah dan pantas.

“Ia menggunakan pelbagai aplikasi yang dibangunkan pada hari ini dan boleh diakses hanya melalui telefon mudah alih serta peranti elektronik yang lain”, katanya.

-Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|