Srikandi Bersatu Ranau wujudkan Food Bank

Srikandi Bersatu Ranau wujudkan Food Bank

Ranau: Demi membantu penduduk sekitar daerah ini yang terjejas ketika tempoh pandemik Covid-19, Srikandi Bersatu Ranau akan mewujudkan ‘Food Bank’.

Food bank yang terletak di Kampung Paka 2, disumbangkan antaranya daripada Persatuan Pengguna Bijak Pantai Barat Sabah, diketuai Presidennya David Chan.

Ketua Srikandi Bersatu Ranau, Datuk Amisah Yassin berkata, pihaknya berasa terpanggil melaksanakan inisiatif itu selepas mendapati masih terdapat golongan yang memerlukan bantuan berbentuk makanan harian.

“Kita berharap usaha ini sedikit sebanyak dapat membantu golongan memerlukan khususnya dalam aspek makanan harian memandangkan keadaan pandemik yang masih berterusan.

“Malah inisiatif ini mendapat sambutan menggalakkan daripada pertubuhan bukan kerajaan dan orang-orang persendirian yang tampil untuk bersama-sama menyumbang,” katanya.

Amisah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Dilantik berkata, inisiatif itu ternyata memberikan peluang kepada banyak pihak untuk menghulur sumbangan kepada golongan yang amat terkesan akibat Pandemik Covid 19 dan PKP.

“Keadaan ini membuktikan ramai masyarakat kita yang sedang berdepan dengan keadaan sangat mencabar dan terpaksa mengikat perut.

“Golongan berpendapatan rendah atau B40, merupakan kelompok yang paling terkesan akibat penularan wabak ini,” katanya.

Sementara itu, katanya orang ramai yang bermurah hari dialu-alukan untuk menyumbang berupa makanan asas seperti beras, minyak masak, tepung, mi, mi segera, susu, biskut, kopi, tea, gula, sardin, garam, telur dan sebagai.

Mereka boleh menghubungi Datin Ladiah di talian 013-5544500, Floris 011-25221961 dan Amisah  Yassin – 019-8111310.

Sementara itu, David Chan berkata, pihaknya terpanggil untuk membantu dan menyumbang kepada inisiatif food bank berkenaan selepas melihat ramai dalam kalangan penduduk yang hilang pekerjaan dan mata pencarian akibat wabak Covid-19.

Menurutnya, sebilangan mereka tidak tahu di mana boleh mendapatkan bantuan dan melalui food bank ini, caranya lebih mudah dan tanpa kerenah birokrasi.

“Kita berharap golongan yang memerlukan tampil atau datang ke pusat food bank untuk mendapatkan keperluan masing-masing dan jangan biarkan keluarga dalam keadaan kelaparan akibat PKP dan Covid-19.

“Kepada jiran-jiran atau mana-mana pihak yang mengetahui jika berlaku kes-kes keluarga terkesan tetapi tersisih atau tertinggal daripada menerima bantuan, salurkan maklumat segera kepada pusat food bank ini,” katanya.

– Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|