PGA tahan remaja bersama kereta curi dalam Op Benteng Covid

PGA tahan remaja bersama kereta curi dalam Op Benteng Covid

Lahad Datu: Seorang remaja lelaki warga asing ditahan selepas didapati memandu sebuah kereta curi dalam pemeriksaan di Kampung Lok Buani, Tanjung Labian, di sini, malam tadi.

Remaja berusia 16 tahun terbabit ditahan untuk pemeriksaan selepas terserempak dengan anggota dan pegawai Pasukan Gerakan Am (PGA) yang melakukan rondaan di kawasan itu kira-kira jam 10 malam.

Rondaan Op Benteng Covid itu dijalankan atas arahan Pegawai Pemerintah Batalion 17 PGA, Superintendan Rajab Ahad Ismail.

Remaja lelaki ditahan anggota Batalion 17 PGA Lahad Datu, Sabah, kerana memandu kereta yang dilaporkan hilang dalam Op Benteng Covid-19.

Komander Briged PGA Sabah, Senior Asisten Komisioner Mohd Abduh Ismail berkata, suspek ditahan selepas dilihat memandu seorang diri dalam keadaan mencurigakan.

Katanya, pemeriksaan awal mendapati, suspek gagal menunjukkan dokumen pengenalan diri yang sah selain membuat pengakuan ada mengambil dadah.

“Pemeriksaan lanjut kemudiannya mendapati kenderaan yang digunakan pernah dimuatnaik di laman Facebook ‘Lahad Datu Info’ sebagai kereta hilang.

Pegawai Pemerintah Batalion 17 PGA, Superintendan Rajab Ahad Ismail.

“Suspek terus ditahan manakala kenderaan berkenaan dirampas dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu untuk tindakan selanjutnya,” ketika dihubungi, hari ini.

Mohd Abduh berkata, suspek turut dirujuk ke Klinik Desa Kencana untuk ujian saringan Covid-19 namun keputusannya disahkan negatif.

Katanya, siasatan lanjut dijalankan mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan.

– Deasoka

 © 2021 deasoka.com | All rights reserved.

|